DOMPRESS.PL
Ostatnie wpisy 01/09/16
Grupa Kapitałowa Home Invest wywalczyła w przetargu działkę inwestycyjną, położoną przy ulicy Przy Agorze 6 na warszawskich Bielanach, za którą zapłaciła ponad dwa razy więcej niż wynosiła cena wywoławcza i ma apetyt na kolejne grunty

Konkurencja w drodze po zakup warszawskich gruntów nigdy nie była tak duża. Firmy zmuszone są ostro walczyć i podbijać ceny by zdobyć atrakcyjne parcele. Starcie o zakup działki o powierzchni 2366 mkw., zlokalizowanej przy ulicy Przy Agorze 6 w Warszawie, firma Home Invest toczyła z czołowymi graczami rynku deweloperskiego. Do przetargu stanęło 11 firm deweloperskich, a wśród nich między innymi Dom Development, Matexi Polska, Unidevelopment, Budimex Nieruchomosci, Budner Deweloper, czy Konstanty Strus. Cena wywoławcza parceli, na której może powstać około 100 mieszkań, wynosiła 6,5 mln zł. Zacięta rywalizacja podczas licytacji przyniosła zwycięstwo spółce z Grupy Kapitałowej Home Invest, która zapłaciła za grunt 13,1 mln zł, kwotę ponad dwa razy wyższą od ceny wywoławczej.

Grzegorz Barbachowski, prezes zarządu Home Invest przyznaje, że przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem deweloperów, którzy wcześniej dokładnie przepracowali wszystkie kwestie wiążące się z inwestycją w teren.

Zdaniem prezesa Home Invest, świadczy to o tym, jak duży potencjał firmy deweloperskie widziały w tej nieruchomości i silnym przekonaniu inwestorów co do powodzenia projektu. - Wierzymy w ten projekt i chcemy jak najszybciej wprowadzić tę inwestycję na rynek - konkluduje Grzegorz Barbachowski.

Zdeterminowani inwestorzy

Prezes Home Invest zauważa, że przy obecnym, bardzo dobrym rynku sprzedaży mieszkań i stabilnym popycie nie łatwo jest kupić w Warszawie nieruchomości inwestycyjne. - Konkurencja jest ogromna. Deweloperzy mają zgromadzony kapitał na zakup ziemi, a spółki deweloperskie dodatkowo pozyskują środki z emisji obligacji. Rynek sam się napędza, co powoduje że właściciele nieruchomości inwestycyjnych oferują grunty w bardzo wysokich cenach - przyznaje Grzegorz Barbachowski.

- W pogoni za wskaźnikami sprzedaży firmy zdecydowane są kupować różne grunty, zlokalizowane we wszystkich częściach miasta. Deweloperzy często decydują się też na zakup parceli "trudnych", obciążonych skomplikowanymi procedurami właścicielskimi, które są obarczone ryzykiem długotrwałego postępowania poprzedzającego rozpoczęcie budowy. Wysokie ceny, ani skomplikowane procedury i inne trudności nie odstraszają firm przed kupnem gruntów pod budowę mieszkań - informuje prezes Home Invest.

Dużą dynamikę rynku gruntów inwestycyjnych w Warszawie potwierdza wiele przykładów. Podobna sytuacja, kiedy grunt został wylicytowany w przetargu za podwójną cenę miała miejsce w przypadku niewielkiej parceli położonej przy ulicy Białowieskiej. Wiosną tego roku firma, która wygrała przetarg za metr kwadratowy gruntu na Pradze Południe zapłaciła 3 tys. zł. Pod koniec minionego roku z kolei, wystawiona przez Pocztę Polską nieruchomość przy Ratuszowej na Pradze Północ została sprzedana za 55 mln zł, podczas gdy cena wywoławcza wynosiła 34,1 mln zł. Cena za metr w tym przypadku sięgnęła poziomu notowanego dotychczas głównie dla działek położonych na Mokotowie.

Nieustanne poszukiwanie gruntów

Dla działki przy ulicy Przy Agorze 6 zakupionej przez Home Invest nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wydanych jest kilka decyzji o warunkach zabudowy, które zakładają realizację budynku wielorodzinnego z usługami na parterze i garażem podziemnym. Inwestor pracuje teraz nad wyborem pracowni architektonicznej, która będzie odpowiedzialna za przygotowanie projektu inwestycji. Wstępne plany przewidują realizację budynku o podwyższonym standardzie, w którym znajdą się mieszkania o metrażu od 35 do 80 mkw., z przewagą lokali dwu i trzypokojowych. Priorytetowym założeniem jest funkcjonalny rozkład mieszkań, które oferować będą także przestronne balkony i tarasy.

Pytany o dalsze plany inwestycyjne Grupy Kapitałowej Home Invest, Grzegorz Barbachowski wyjaśnia, że Grupa jest właścicielem dużej parceli na Pradze Północ w Warszawie, gdzie planuje realizację osiedla liczącego ponad 2000 mieszkań.

- Wkrótce rozpoczniemy również budowę kolejnego etapu inwestycji Krasińskiego 58 na Żoliborzu. Stale dążymy do powiększania zgromadzonego banku ziemi. W najbliższym czasie na zakup gruntów zamierzamy przeznaczyć 100 mln zł. Chcemy zwiększyć udział firmy Home Invest w warszawskim rynku nieruchomości mieszkaniowych. Prowadzimy negocjacje w sprawie zakupu kolejnych nieruchomości inwestycyjnych. Interesują nas zarówno działki pod mniejsze projekty, jak i tereny, na których można zrealizować duże inwestycje - tłumaczy prezes Barbachowski.
Home Invest na warszawskim rynku obecna jest od ponad 10 lat, prowadzi projekty w segmencie nieruchomości mieszkaniowych zlokalizowane na Woli, Bielanach, Żoliborzu, we Włochach i Wesołej.

Autor dompress 01:51 30/09/16 | Komentarze (0)
Czy zniesienie normy dotyczącej minimalnej powierzchni budowanych mieszkań spowoduje, że w nowych inwestycjach pojawią się lokale o metrażu poniżej 20 mkw.? Czy deweloperzy planują budowę mikromieszkań w swoich projektach? Czy jest zainteresowanie zakupem takich lokali? Sondę przedstawia serwis nieruchomości Dompress.pl.


Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Mieszkania kompaktowe, tj. lokale o najlepszej relacji powierzchni do liczby pomieszczeń zawsze były poszukiwane na rynku. Zainteresowanie małymi mieszkaniami jest bardzo widoczne w ciągu ostatnich 2-3 latach, kiedy mocno aktywni zaczęli być klienci inwestycyjni, poszukujący lokali pod wynajem. Powód jest prosty, za niższą cenę można kupić mieszkanie spełniające określoną funkcję. Wykończenie takiego mieszkania również jest tańsze, a przez to rentowność z najmu wyższa. Mniejszych mieszkań szukają również osoby o ograniczonej zdolności kredytowej.
Ograniczenia co do minimalnej wielkości pokoi, kuchni, salonu, czy kubatury łazienki w znacznym stopniu utrudnia projektowanie małych mieszkań, w związku z czym minimalna powierzchnia mieszkania jednopokojowego na rynku to około 23-25 mkw., a dwójki z aneksem kuchennym 35-40 mkw. Zniesienie limitów zdecydowanie ułatwi projektowanie mniejszych mieszkań, na które jest popyt, szczególnie w projektach zlokalizowanych w centrach miast. Po wprowadzeniu zmian, na pewno będziemy starali się dostosować projekty do oczekiwań rynku, uzupełniając ofertę o lokale o mniejszym metrażu.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.

Wielkość oferty rynkowej mikromieszkań i popyt na nie zależeć będzie m.in. od ustalanych cen. Rynek nadal jednak preferuje dwu i trzypokojowe mieszkania o powierzchniach około 50-60 mkw. Takie lokale znaleźć można w każdym, naszym projekcie. W przygotowywanych do wprowadzenia inwestycjach nie przewidujemy tzw. mikromieszkań. Metraże oferowanych mieszkań zaczynać się będą od ok. 30 mkw.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO Classic

Zniesienie normy dotyczącej minimalnej powierzchni mieszkania nie spowoduje rewolucyjnych zmian na rynku. Z pewnością przysłuży się inwestorom, szczegónie kupującym mieszkania z przeznaczeniem na najem krótkoterminowy, a wydaje się że taki był właśnie powód zmiany przepisów. W przypadku projektów mieszkaniowych istnieją również przepisy związane z wymaganą ilością miejsc postojowych w przeliczeniu na liczbę mieszkań. Projektowanie większej liczby mieszkań o niedużych metrażach przynosi konieczność budowy kolejnego poziomu garażu, lokowanego zwykle pod budynkiem, co przestaje mieć ekonomiczne uzasadnienie. To powód ograniczonej ilości mieszkań możliwych do wybudowania w inwestycji.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Zniesienie normy minimalnej powierzchni mieszkań z pewnością przyczyni się do tego, że w nowych inwestycjach pojawią się lokale o metrażu poniżej 20 mkw. Przy czym, ilość takich mieszkań w inwestycji będzie uwarunkowana różnymi czynnikami oraz lokalizacją samego projektu. Jeśli pojawi się taka potrzeba mieszkania tego typu znajdą się w naszych inwestycjach. Najbardziej są nimi zainteresowani klienci dokonujący zakupów w celach inwestycyjnych.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Mieszkania kompaktowe cieszą się największym zainteresowaniem w inwestycjach realizowanych w sektorze nieruchomości popularnych. Już teraz najwięcej kupujących decyduje się na lokale o powierzchni do 40 mkw., stąd można przypuszczać, że jeśli na rynku pojawią się mniejsze mieszkania także znajdą się na nie chętni. Mikromieszkania są przede wszystkim idealnym rozwiązaniem inwestycyjnym. W warszawskim projekcie Wola Invest mamy w ofercie wykończone i wyposażone mieszkania jednopokojowe w cenie od 239 tys. zł.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Z uwagą przyglądamy się temu, co dzieje się na rynku nieruchomości, analizujemy m.in. także trend budowy mikroapartamentów. Stawiamy przede wszystkim na wygodę i komfort, co przekłada się na jakość i rodzaj oferowanych mieszkań. Na tym etapie nie sprzedajemy tego typu lokali, ale nie wykluczamy, że w przyszłości mogą się one pojawić w naszej ofercie.
Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service
Mikromieszkania to dynamicznie rozwijający się segment na rynku. Popularnością cieszą się zwłaszcza wśród rentierów, studentów, czy singli, którzy samodzielnie starają się o kredyt. W naszych projektach zawsze planujemy odpowiednią liczbę mniejszych lokali, o metrażu od około 25 mkw., które są jednymi z najszybciej kupowanych mieszkań. Z dzisiejszymi możliwościami kreatywnego i funkcjonalnego wykorzystania przestrzeni to interesująca oferta dla osób żyjących w pojedynkę.

Yael Rothschild, prezes zarządu Mill-Yon Gdańsk

Nie zdarzają się nam zapytania dotyczące mieszkań poniżej 20 mkw. Najmniejsze mieszkania o jakie pytają klienci to 25-27 mkw. Małe mieszkania o powierzchni do ok. 35 mkw. znikają z naszej oferty błyskawicznie, jeszcze w okresie przedsprzedaży. Dla inwestora najbardziej atrakcyjnym kąskiem jest lokal o powierzchni 35-40 mkw., na której mieszczą się dwa pokoje z odrębną kuchnią. Nie planujemy budowy mieszkań o metrażu mniejszym niż 20 mkw. w naszych inwestycjach. Ważny aspekt to koszt budowy mikromieszkań, a w konsekwencji cena sprzedaży metra kwadratowego. Każde z tych mieszkań musi być wyposażone w łazienkę i przyłącza kuchenne, a koszt realizacji projektu z większą liczbą tych pomieszczeń jest odpowiednio wyższy. Być może najlepszą grupą docelową dla mikromieszkań będą samotne osoby starsze, dla których bardzo istotnym czynnikiem są koszty eksploatacyjne. Sprawdzą się również prawdopodobnie w przypadku budowy aparthoteli.

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development
Po zmianie przepisów związanych z minimalnym metrażem mieszkań nie zamierzamy wprowadzać zmian w strukturze oferty. Dzięki temu nasi klienci będą mieli pewność zachowania najwyższych norm, nawet jeśli nie będzie to odgórnie wymagane. Nowe przepisy dadzą większą swobodę deweloperom. Warto jednak zauważyć, że osób zaintereowanych nietypowymi rozwiązaniami, czyli „mikroskopijnymi” mieszkaniami jest niewiele. Daje się to zauważyć na przykładzie kawalerek budowanych według „starych” zasad. Takie mieszkania stanowią niewielki ułamek rynku nieruchomości, kupiło je 5 proc. Polaków przebadanych przez TNS Polska. Zapotrzebowanie na „mikroskopijne” lokale będzie z pewnością jeszcze mniejsze.
Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

Planowane zniesienie norm dotyczących minimalnej powierzchni pomieszczeń spowoduje, że w nowych projektach pojawią się mieszkania o mniejszym metrażu. Klienci bardzo często pytają o najmniejsze mieszkania. Najlepszym przykładem tego, że popyt na małe mieszkania nie słabnie jest nasza, nowa inwestycja Apartamenty Krasińskiego II zlokalizowana na warszawskim Żoliborzu. Sprzedaliśmy w niej wszystkie mieszkania o metrażach od 25 do 30 mkw., które stanowiły 6 proc. oferty w tym projekcie. Jeśli będziemy planować budowę mieszkań o powierzchni mniejszej niż 20 mkw. bardzo istotną kwestię stanowić będzie zapewnienie odpowiedniej funkcjonalności takich lokali, aby równowaga pomiędzy niewielką powierzchnią i spełnieniem oczekiwań nabywców została zachowana.

Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment

Od dawna specjalizujemy się w budowie niewielkich, ale funkcjonalnych mieszkań. Nie mniej zmiana przepisów nie spowoduje, że będziemy je budować o powierzchniach mniejszych niż 20 mkw., ponieważ kupujący nie zgłaszają takiego zapotrzebowania.

Ewelina Krosta, reprezentująca WAN S.A.
Nie odnotowaliśmy zapotrzebowania na mieszkania o metrażu poniżej 20 mkw. w naszych inwestycjach. Klienci, którzy poszukują niewielkich lokali, pytają raczej o mieszkania w przedziale od 25 do 30 mkw., ponieważ mniejsze lokale nie zapewniają komfortu i odpowiedniej przestrzeni. Potencjalni najemcy również interesują się większymi metrażami, uważają mieszkania o powierzchni poniżej 20 mkw. za zbyt ciasne. Dlatego także inwestorzy, którzy znają rynek nieruchomości, będą woleli zainwestować w lokale o kilka metrów większe, które dają większe szanse na wynajem.
Przemysław Bednarczyk, wiceprezes zarządu, Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Jedynie projekty dopasowane do oczekiwań nabywców mogą odnosić sukcesy. Dlatego też, planując realizację kolejnych etapów naszych inwestycji, bardzo szczegółowo analizujemy sprzedaż w uruchomionych fazach projektów oraz opinie i zapytania ze strony klientów. Dzięki takiemu modelowi widzimy, że niewielkie kawalerki i mieszkania dwupokojowe nadal cieszą się dużym zainteresowaniem kupujących. W naszych projektach tego rodzaju lokale stanowią istotny element oferty, nie planujemy jednak wprowadzać do niej mikromieszkań.



Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki
Autor dompress 04:49 21/09/16 | Komentarze (0)
Jak sprzedawały się mieszkania w czasie tegorocznych wakacji? Jakie wyniki notowały firmy latem? Czy zainteresowanie zakupem mieszkań było większe niż przed rokiem? Sondę przedstawia serwis nieruchomości Dompress.pl.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

W naszych inwestycjach wakacje nigdy nie były okresem słabszym sprzedażowo. Przeciwnie, w czasie urlopu klienci mają zwyczajnie więcej czasu, aby zająć się poszukiwaniem mieszkania. Potwierdzają to także dane z rynku. Jeśli spojrzymy na kwartalną sprzedaż mieszkań na rynku pierwotnym, możemy zauważyć że wyniki sprzedaży w trzecim kwartale są nieznacznie wyższe, niż uzyskane w drugim kwartale br. Nie zmienia to faktu, że największy popyt notowany jest zwykle w czwartymi i pierwszym kwartale, czego też można spodziewać się w tym roku. Większe zainteresowanie zakupem mieszkań w ostatnich miesiącach roku jest spowodowane m.in. podwyższeniem wysokości wkładu własnego z początkiem nowego roku, chęcią zainwestowania wolnych środków przed upływem okresu rozliczeniowego i obawami co do zmian polityki kredytowej.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.

Biorąc pod uwagę wielkość oferty, jesteśmy usatysfakcjonowani tegorocznymi wynikami sprzedaży. W drugim kwartale br. rozszerzyliśmy ofertę o nowe inwestycje, które zyskały uwagę nabywców. Klienci interesują się w szczególności Brzozowym Zakątkiem oraz nowym osiedlem Chabrowe Wzgórze w Kowalach na granicy Gdańska, gdzie do sprzedaży wprowadziliśmy 108 mieszkań w dwóch budynkach z terminem odbioru w drugiej połowie 2017 roku.
Nieco mniejszą ze względu na urlopy frekwencję w biurach sprzedaży rekompensuje zwiększona aktywność inwestorów, którzy poszukują lokali na wynajem przed rozpoczęciem roku akademickiego, a także osób rozważających zakup z myślą o przyszłym lecie. Widząc w bieżącym roku ogromną popularność Bałtyku jako destynacji urlopowej, inwestorzy uważnie analizują możliwości inwestycji w Trójmieście. Spływa do nas wiele zapytań m.in. o Bramę Sopocką w Gdyni, gdzie realizujemy 42 komfortowe apartamenty z tarasami lub ogrodami z terminem oddania w I kwartale 2017 roku.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży J.W. Construction Holding S.A.

Popyt na mieszkania w okresie letnim utrzymywał się na wysokim poziomie. Wbrew pozorom, to dla wielu osób doskonały moment na podjęcie decyzji o zakupie lokalu. Klienci mają wtedy czas na poszukanie najlepszych ofert. Odnotowaliśmy wzrost zainteresowania apartamentami na wynajem w warszawskich aparthotelach Wola Invest, jako długoterminową lokatą kapitału z zyskiem nawet do 100 proc. w okresie 10 lat. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również mieszkania w nadmorskim osiedlu Bernadowo Park w Gdyni, gdzie oferujemy lokale w cenie od 5500 zł za mkw.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

Tegoroczne wakacje były bardzo udane, jeśli chodzi o sprzedaż mieszkań w inwestycjach, które prowadzimy. Zainteresowanie klientów naszą ofertą było większe niż latem ubiegłego roku. W sierpniu podpisaliśmy rekordową ilość umów, mimo że to zazwyczaj lipiec jest lepszym miesiącem.
Yael Rothschild, prezes firmy Mill-Yon Gdańsk

W inwestycji Aura Gdańsk, położonej na gdańskiej Wyspie Spichrzów, tegoroczne wakacje były jednym z najlepszych miesięcy. Z początkiem września zostało nam w ofercie ostatnie 20 mieszkań. W sezonie letnim Trójmiasto przyciąga tłumy turystów z dużych polskich miast. Osoby z zasobniejszym portfelem wolą wypoczywać we własnym apartamencie i właśnie latem mają wolną chwilę, aby przejrzeć się ofercie deweloperów.

Tegoroczne wakacje były również bardzo intensywne w warszawskim osiedlu Aura Park Wilanów. Poziom sprzedaży w tej inwestycji był nawet wyższy niż w innych miesiącach. Poza, pojawiło się m.in. sporo rodziców, kupujących mieszkanie dzieciom, które rozpoczynają studia. Z wakacyjnej oferty (6800 zł/mkw.) skorzystali również inwestorzy. W warszawskiej inwestycji Aura Sky ruch klientów był bardzo intensywny w lipcu, natomiast w sierpniu zdecydowanie zmalał.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Za nami bardzo dobra część roku i możemy mówić o znacznym wzroście sprzedaży mieszkań także w okresie wakacyjnym. Do 26 sierpnia sprzedaliśmy 620 lokali, tj. o 64 proc. więcej niż w roku ubiegłym, przy czym 182 mieszkań znalazło nowych właścicieli właśnie w lipcu i sierpniu. W ciągu całego roku naszym celem jest sprzedaż ponad 800 mieszkań, poziom ten może zostać przekroczony o 100 mieszkań.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO Classic

Tegoroczne lato zdecydowanie możemy zaliczyć do bardzo udanych. W okresie wakacyjnym zwykle obserwuje się spadek aktywności klientów, ale w tym roku było zupełnie inaczej. W naszej warszawskiej inwestycji Hubertus w lipcu pobiliśmy miesięczny rekord sprzedaży mieszkań w całej historii firmy. W gdańskim projekcie Wolne Miasto wynik sprzedaży mieszkań w lipcu i sierpniu nie odbiegał od rezultatów osiągniętych w poprzednich miesiącach.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Już w poprzednim roku w sezonie wakacyjnym notowaliśmy rekordowe wyniki sprzedaży, jednak tegoroczny sierpień, licząc rok do roku, przyniósł kolejne wzrosty. W lipcu natomiast sfinalizowaliśmy sprzedaż całego budynku Apartamenty Pereca w Warszawie na rzecz funduszu Bouwfonds, co zaowocowało ilością ponad 200 sprzedanych mieszkań w ciągu tego miesiąca.

Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży Red Real Estate Development

Tegoroczny sezon urlopowy był bardzo pracowity dla pracowników biur sprzedaży naszych inwestycji - Alpha Park w Warszawie, Red Park w Poznaniu i Nowa Papiernia Ultra Nova we Wrocławiu. Świadomość klientów rośnie, zdają sobie sprawę, że mieszkanie to inwestycja na wiele lat. Podczas urlopu mają więcej czasu, żeby podejść do banku i sprawdzić zdolność kredytową oraz przyjrzeć się ofercie. W tym roku decyzje zakupowe klientów przyspieszają zbliżające się zmiany, m.in. wzrost wkładu własnego do 20 proc. (obecnie 15proc.) i wyczerpujący się budżet w programie MdM na 2018 rok.

Przemysław Bednarczyk, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Wbrew pozorom, okres wakacyjny nie jest sezonem spowolnienia na rynku nieruchomości. Klienci, korzystając z urlopów i większej ilości czasu wolnego, chętnie odwiedzali biura sprzedaży naszych inwestycji i dokonywali analizy dostępnych ofert. Zainteresowanie zakupem mieszkań w naszych warszawskich projektach Miasto Wola i Stacja Kazimierz kształtowało się na wysokim poziomie. Poziom zainteresowania, ilość zapytań dotyczących mieszkań, a także liczba podpisanych umów wskazują na to, że w porównaniu z ubiegłorocznymi wakacjami wyniki sprzedaży są bardzo podobne.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

Liczba wizyt w okresie wakacyjnym w biurach sprzedaży inwestycji mieszkaniowych jest nieco mniejsza, ponieważ klienci wyjeżdżają na urlop. Część osób pozostaje jednak w mieście i wykorzystuje wolny czas na bardziej wnikliwe zapoznanie się z ofertą niż w innych miesiącach. Kupujący analizują wszystkie istotne parametry mieszkania. Zwracają też nieco większą uwagę na dodatkowe aspekty podczas wyboru. Lato to okres promocji, jeszcze także we wrześniu oferujemy wakacyjny 5 proc. rabat na mieszkania trzy i czteropokojowe z balkonami i ogródkami.

Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment

Latem tradycyjnie sprzedaż mieszkań spada. Zawsze uwzględniamy te tendencję w planach sprzedażowych. Nie mniej, tegoroczne lato możemy zaliczyć do udanych.


Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki
Autor dompress 03:55 13/09/16 | Komentarze (0)
Czy zdaniem deweloperów liczba osób inwestujących w mieszkania na wynajem rośnie? Czy zdarzają się zakupy pakietowe? Czy chęć kupna powstających mieszkań zgłaszają klienci instytucjonalni? Sondę przedstawia serwis nieruchomości Dompress.pl.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
W zakresie udziału zakupów inwestycyjnych w transakcjach ogółem nie zauważamy większych zmian. Liczba osób kupujących na wynajem jest na podobnym poziomie, jak w 2015 roku. Jest to poziom relatywnie wysoki z uwagi na niskie stopy procentowe, co motywuje inwestorów do poszukiwania alternatyw dla lokowania wolnych środków. Często wybierają rynek nieruchomości mieszkaniowych. Udział zakupów inwestycyjnych w transakcjach ogółem zależy od lokalizacji i charakteru inwestycji. W przypadku inwestycji zlokalizowanych w centrach miast, blisko ważnych ośrodków akademickich i biurowych, udział zakupów inwestycyjnych przekracza 50 proc. Taki podział klientów notujemy w inwestycji Osiedla Bastion Wałowa w Gdańsku, Osiedle Krzemowe w Warszawie, czy 5 Dzielnica w Krakowie. Podobnego udziału inwestorów spodziewamy się również w nowym projekcie Nowa Tęczowa w centrum Wrocławia. Zdarza się, że w wymienionych lokalizacjach klienci zgłaszają chęć zakupu kilku mieszkań.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Nasi klienci często nie zdradzają swoich planów względem nabytego lokalu, a firma ze swojej strony nie gromadzi szczegółowych danych na temat liczby osób kupujących mieszkania na wynajem. Szacujemy, że udział klientów inwestycyjnych kształtuje się na poziomie ok. 20 proc. Są wśród nich zarówno osoby kupujące pakietowo, jak i nabywcy pojedynczych lokali.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO Classic

Wciąż obserwujemy dużą aktywność osób kupujących mieszkania w celach inwestycyjnych, która utrzymuje się na stałym poziomie. Zakupy pakietowe były popularne w okresie przed kryzysem w 2008 roku. Ich powodem była możliwość uzyskania sporego zysku z odsprzedaży mieszkań w okresie dynamicznego wzrostu cen. Obecnie ceny są stabilne, w związku z tym bardziej opłacalny jest zakup pod wynajem.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Zauważamy, że z roku na rok rośnie liczba osób kupujących mieszkania z przeznaczeniem na wynajem. Wynika to z faktu, iż obecnie więcej można zarobić na wynajmie mieszkań, niż na lokatach bankowych. Największą popularnością wśród inwestorów cieszą się kawalerki oraz nieduże dwupokojowe mieszkania. Najwięcej kupujących w celach inwestycyjnych mamy w projekcie Na Sokratesa, który zlokalizowany jest na warszawskich Bielanach, w pobliżu stacji Metro Młociny.
Yael Rothschild, prezes firmy Mill-Yon Gdańsk

Odsetek inwestorów utrzymuje się na stałym poziomie. Obserwujemy dwa trendy. Inwestorzy coraz chętniej kupują lokale komercyjne pod wynajem na usługi. A kupując mieszkania na wynajem częściej biorą pod uwagę także inwestycje zlokalizowane poza Warszawą. W drugim etapie projektu gdańskiego Aura Gdańsk realizowanego na Wyspie Spichrzów, dominują, idealne na wynajem, małe lokale, a położenie osiedla gwarantuje obłożenie przez cały rok. Sporą część nabywców mieszkań w nowej fazie projektu stanowią inwestorzy, którzy od dawna czekali na start drugiego etapu.
W Aura Park Wilanów w Warszawie wśród nabywców są osoby kupujące w celu inwestycyjnym, planujące mieszkanie wykończyć i sprzedać z zyskiem. W tej inwestycji mamy także klientów poszukujących niewielkich mieszkań pod cichą działalność biznesową, wybierających lokale parterowe z dużymi panoramicznymi oknami. Ich cena jest znacząco niższa od ceny lokalu usługowego.
W Aura Sky, położonym przy ul. Ostrobramskiej (vis a vis CH Promenada) przyjmujemy obecnie wstępne rezerwacje na lokale usługowo-handlowe, które powstaną w drugim etapie projektu.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży J.W. Construction Holding S.A.
Obserwujemy wzrost zainteresowania inwestorów rynkiem nieruchomości. Stabilne ceny, obniżone stopy procentowe oraz duży wachlarz mieszkań w atrakcyjnych lokalizacjach zachęcają do lokowania kapitału właśnie w nieruchomościach. Transakcje dotyczą najczęściej mieszkań dwupokojowych, choć zauważyliśmy również wzrost popytu na większe lokale, o powierzchni ok. 60 mkw. Coraz więcej inwestorów przekonuje się, że inwestowanie kapitału w wysokiej klasy apartamenty z obsługą hotelową to dużo lepszy sposób na pomnożenie zaoszczędzonych pieniędzy niż lokaty bankowe i obligacje. W ramach oferty sieci aparthoteli Wola Invest oraz Jerozolimskie Invest w Warszawie sprzedana już została większość lokali z gwarancją rocznego zysku. Osoby zaciągające kredyt na zakup mieszkań przyspieszają decyzję, ponieważ tylko do końca roku mogą nabyć lokal z udziałem niższego wkładu własnego.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

Mieszkania kupowane przez inwestorów stanowią znaczącą część naszej tegorocznej sprzedaży. Właśnie sfinalizowaliśmy pierwszą w Polsce transakcję sprzedaży całego budynku z blisko 200 mieszkaniami na rzecz zagranicznego funduszu inwestycyjnego. Niemniej jesteśmy również bardzo zadowoleni z poziomu zainteresowania zakupami inwestycyjnymi w naszych pozostałych projektach ze strony klientów indywidualnych. Biorąc pod uwagę transakcję zbycia Apartamentów Pereca na rzecz Bouwfonds IM możemy zakładać, że będzie to dla nas sprzedażowo kolejny rekordowy rok.

Ewa Skibińska, dyrektor marketingu Red Real Estate Development

Wśród klientów mamy również nabywców inwestycyjnych, poszukujących alternatywnych form lokowania pieniędzy oraz osoby, które do zaciągania tanich kredytów na zakup mieszkań skłaniają niskie stopy procentowe. Dużym zainteresowaniem inwestorów cieszą się lofty, soft lofty i apartamenty w osiedlu Nowa Papiernia Ultra Nova we Wrocławiu. Te oryginalne mieszkania o wysokim standardzie dają większą stopę zwrotu niż mieszkania tradycyjne. W przypadku loftów zysk może być nawet dwa razy wyższy.

Marcin Mielcarz, wiceprezes zarządu Grupy Inwest
Brak zdolności kredytowej uniemożliwia wielu osobom zaciągnięcie kredytu na zakup własnego M, co wymusza konieczność wynajmowania. Stąd inwestowanie w mieszkania na wynajem to przedsięwzięcie gwarantujące stabilne, comiesięczne przychody. Mieszkania o niewielkim metrażu, od 27 mkw. do 35 mkw., oferujemy w warszawskich inwestycjach, m.in. przy ul. Garibaldiego 5 w bezpośrednim sąsiedztwie Ronda Wiatraczna na Pradze Południe, przy ul. Kałuszyńskiej na warszawskim Kamionku oraz w inwestycji przy ul. Szklanych Domów na Grochowie. Wszystkie wymienione lokalizacje przyciągają indywidualnych inwestorów, których wśród naszych klientów jest około 15 proc.
Niewielka cena zakupu mieszkań (od 220 tys. zł) gwarantuje dobrą stopę zwrotu. W zakresie współpracy z klientami instytucjonalnymi możemy poszczycić się realizacją prestiżowej inwestycji przy ul. Terespolskiej na warszawskiej Pradze Południe, która w całości realizowana jest na potrzeby Funduszu Mieszkań na Wynajem, projektu Banku Gospodarstwa Krajowego.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Mamy grupę klientów nabywających mieszkania pod wynajem, traktujących zakup jak inwestycję. Dla zajętych nabywców przygotowaliśmy ofertę wykończenia lokalu pod klucz, w cenie od 495 zł za mkw. Daje się zauważyć, że rynek mieszkaniowy przyciąga coraz więcej inwestorów, którzy widzą w zakupie mieszkania korzystną lokatę kapitału. Stały poziom cen i duże zapotrzebowanie na rynku wynajmu mieszkań sprawia, że inwestycje w nieruchomości stanowią dochodową alternatywę dla lokat, funduszy inwestycyjnych, czy giełdy.

Łukasz Szumny, dyrektor sprzedaży w HSD Arrow
Spora ilość klientów kupuje mieszkania inwestycyjnie. Oceniam, że tego rodzaju zakup stanowi ok. 30 proc. wszystkich naszych transakcji. Dotąd nie prowadziliśmy rozmów z funduszami, ani firmami kupującymi większe pakiety mieszkań. Zdarza się, że dwa mieszkania kupują jednocześnie osoby prywatne.
Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa

Mieszkania w naszych projektach są chętnie nabywane przez klientów również w celach inwestycyjnych. Wiele osób traktuje zakup mieszkania, jako najlepszy i najbezpieczniejszy sposób lokowania kapitału. Sprzyja temu dynamicznego rozwój warszawskiej Woli, na terenie której prowadzimy projekty oraz specyfika i funkcjonalność realizowanych w tym rejonie projektów mieszkaniowych. Nie prowadzimy ewidencji celu zakupu mieszkań, nabywanych przez klientów, jednak szacujemy, iż znaczny odsetek lokali kupowanych jest właśnie z przeznaczeniem na wynajem.

Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service

Bardzo duży odsetek osób w naszym kraju mieszka w wynajmowanych lokalach. Ponadto w Polsce jest silnie rozwinięta turystyka. Dzięki popularności sharing economy i takich rozwiązań jak np. Airbnb, podróżni coraz częściej sięgają po wynajem mieszkań, nawet na krótki pobyt, aniżeli po usługi branży hotelarskiej. Inwestorzy, zdając sobie sprawę z tego rosnącego potencjału, decydują się na kupno nie jednego, a kilku lokali przeznaczonych na wynajem. W naszych biurach sprzedaży coraz częściej pojawiają się osoby zainteresowane nabyciem pakietowym mieszkań. Typowi rentierzy decydują się najczęściej na zakup pakietu 5 mieszkań. Dzieje się tak również ze względu na naszą spersonalizowaną ofertę dla inwestorów oraz dedykowane im programy promocyjne. Z kalkulacji wynika, że z wynajmu można osiągnąć roczny zwrot z inwestycji na poziomie ok. 7 procent.



Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki
Autor dompress 02:58 06/09/16 | Komentarze (0)
Online: 0 Login i 45 Goście