DOMPRESS.PL
Ostatnie wpisy 01/05/17
W Warszawie sprzedaje się tle samo nowych mieszkań, ile w pięć razy większym Londynie


W ostatnim czasie polski rynek deweloperski notuje rekordowe wyniki. Nigdy wcześniej w naszym kraju nie sprzedawało się tak wiele nowych mieszkań, nie wchodziło do oferty tak dużo inwestycji i nie wydawano tylu pozwoleń na budowę.

Prawie połowa wszystkich pieniędzy, które w minionym roku wydane zostały w Polsce na zakup nieruchomości trafiła do deweloperów. Takiego udziału w rynku firmy budujące mieszkania w innych krajach w Europie mogą sobie tylko życzyć. Z analiz europejskiego urzędu statystycznego wynika, że deweloperzy w Polsce mieli w ubiegłym roku 48 proc. rynku, podczas gdy sześć lat temu wartość sprzedanych mieszkań deweloperskich stanowiła tylko jedną trzecią obrotu rynkowego.

Połowa rynku mieszkaniowego należy do deweloperów

Tymczasem, w Europie deweloperzy odpowiadają średnio za około 24 proc. obrotu na rynku mieszkaniowym. To dwukrotnie mniej niż u nas. Przed Polską plasują się tylko niewielkie rynki Cypru i Malty, gdzie do firm deweloperskich należy ponad 70 proc. sprzedaży mieszkań. Na końcu zestawienia są Dania i Węgry, gdzie deweloperzy zaznaczają tylko swoją obecność na rynku nieruchomości. W Danii generują jedynie 0,6 proc., a na Węgrzech 3,6 proc. sprzedaży mieszkań.

Powody są różne. Na mocno nasyconym duńskim rynku na tysiąc mieszkańców przypada około 530 mieszkań (w Polsce zaledwie 350 lokali). Węgry przeżywały zaś ostatnio kryzys. Na zastój wpływał m.in. wysoki podatek nałożony na mieszkania, który dopiero niedawno został obniżony.

W Warszawie sprzedaje się najwięcej

Najbardziej chłonnym rynkiem mieszkaniowym w Polsce jest Warszawa. W dwumilionowej stolicy Polski sprzedaje się tyle samo nowych mieszkań, ile w Londynie, który liczy 10 mln mieszkańców. Co ciekawe i niespotykane gdzie indziej, mimo tak wielkiego popytu, ceny nowych mieszkań w naszym kraju pozostają od kilku lat w miarę stabilne. W odróżnieniu np. od Budapesztu, w którym w ciągu ostatnich dwóch lat stawki wzrosły prawie o jedną trzecią.
W Warszawie, gdzie mieszkania są najdroższe (nie licząc niektórych miejscowości wakacyjnych) ceny ofertowe na rynku pierwotnym od dawna utrzymują się na tym samym poziomie. Nowe mieszkania kosztują średnio niespełna 8 tys. zł/mkw.

Wzrostowa tendencja cen mieszkań w Europie

W większości krajów europejskich w minionym roku widoczna była wzrostowa tendencja cen mieszkań. Stabilne stawki, jak w Polsce, utrzymywały się we Francji, Grecji, czy Szwajcarii. W dużych aglomeracjach w Niemczech, czy na Litwie notowany był zaś nawet kilkunastoprocentowy wzrost cen. W Austrii i Estonii drożały z kolei nieruchomości położone poza obszarami miejskimi.

Jak wynika z raportu RE/MAX European Housing Report, najwyżej w Europie wycenione są nieruchomości w Luksemburgu, w którym w ubiegłym roku nabywcy płacili 7975 euro za mkw. Najtaniej na naszym kontynencie mieszkania można kupić w Rumunii, gdzie kosztują średnio 1150 euro/mkw. Na rynku wtórnym w Polsce lokale sprzedawały się w 2016 roku przeciętnie w cenie 1318 euro za mkw.

Do zakupu skłaniają niskie stopy procentowe

Podobnie jak u nas, w wielu krajach europejskich utrzymują się niskie stopy procentowe, które z jednej strony są zachętą do zaciągania tanich kredytów hipotecznych, a z drugiej sprzyjają inwestycji kapitału w nieruchomości. Jak przyznaje Tomasz Sadłocha, reprezentujący firmę Ochnik Development, która prowadzi inwestycje Studio Centrum i Dzielna 64 w centralnym rejonie Warszawy, wiele osób kupuje mieszkania planując zyskać na wynajmie. - Szacunkowy zwrot z inwestycji w nieruchomości w Warszawie wynosi 6 - 6,5 proc. w skali roku. To kusząca alternatywa dla innych, mniej rentownych walorów, jak lokaty, czy obligacje – wyjaśnia.

Tomasz Sadłocha potwierdza, że większość kupujących mieszkania w projekcie Studio Centrum realizowanym przez Ochnik Development na Muranowie to nabywcy inwestycyjni. – Właśnie pod takich klientów sprofilowana została inwestycja. W budynku znajdują się mikro-apartamenty o powierzchni od 18 do 41 mkw. W taki lokal można zainwestować dysponując kwotą 180 tys. zł – zaznacza Tomasz Sadłocha. – Z kolei za apartament w wysokiej klasy budynku z reprezentacyjnym holem recepcyjnym i zielonym patio przy Dzielnej 64 trzeba wydać od 9,9 tys. zł za mkw. Ten projekt wybierają zarówno inwestorzy, jak i osoby zmieniające mieszkanie, by zamieszkać w centrum w bardziej komfortowych warunkach – informuje.

Fala inwestycyjnych zakupów mieszkań

Nabywcy inwestycyjni odgrywają decydującą rolę na rynku warszawskim. Z raportów wynika, że ponad 60 proc. nowych mieszkań w aglomeracji kupowanych jest za gotówkę. A co roku sprzedaje się w Warszawie rekordowa ilość nowych mieszkań. W 2016 roku deweloperzy znaleźli chętnych na 24 tys. lokali, o ponad jedną czwartą więcej niż w 2015 roku.

Tak duże zapotrzebowanie nakręca produkcję. W ubiegłym roku firmy działające w Warszawie wprowadziły na rynek ponad 21 tys. mieszkań. Sądząc po wynikach notowanych w pierwszych miesiącach, w tym roku deweloperzy mają szansę pobić rekord rozpoczynanych budów. Z danych wynika, że w pierwszym kwartale br. do stołecznej oferty trafiło ponad 5,5 tys. mieszkań.

Do nasycenia polskiego rynku jednak jeszcze daleko. Oblicza się, że aby wyrównać do rejestrowanego w Europie poziomu mieszkań przypadających na tysiąc mieszkańców potrzeba w Polsce jeszcze około 2-3 mln lokali. Dlatego deweloperzy nie zwalniają tempa. Świadczy o tym choćby liczba uzyskanych przez nich pozwoleń na budowę w pierwszych czterech miesiącach tego roku, która jest o prawie 50 proc. wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.


Autor: Ochnik Development
Więcej wiadomości na http://ochnikdevelopment.pl/
Autor dompress 12:26 30/05/17 | Komentarze (0)
Jaką formę komunikacji marketingowej deweloperzy uważają za najbardziej efektywną? Jakie działania reklamowe przynoszą najlepszy skutek w przypadku sprzedaży mieszkań? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl
Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Najlepsze efekty przynoszą promocje cenowe prowadzone w oparciu o wyszukiwarki internetowe, portale nieruchomości, czy reklamy banerowe. Te ostatnie, dzięki możliwościom targetowania są w stanie z dużą precyzją dotrzeć do potencjalnego klienta i zachęcić do odwiedzenia strony www, gdzie analizowane są zachowania użytkowników. Ponadto oferowane rozliczenia kampanii, takie jak np. CPC pozwalają na testowanie nowych rozwiązań z gwarancją założonego ruchu na stronie bez konieczności inwestowania większego budżetu.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
W związku z obchodami 40-lecia firmy otrzymaliśmy wiele gratulacji, nie tylko od partnerów biznesowych, ale i społeczeństwa, które dostrzegło pojawiające się reklamy. Informacje, które otrzymujemy z zewnątrz świadczą o jej sile. Ale nie tylko. Eventy w rodzaju dni otwartych to dla nas idealna okazja do zaprezentowania oferty szerszemu audytorium. Nieformalna atmosfera sprzyja bliższemu poznaniu się, a tym samym umożliwia stworzenie oferty szytej na miarę i klienci chętnie finalizują umowy. Zdarza się również, że wracają do nas w kilka dni po wydarzeniu.
Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service
Uważam, że jedną z najskuteczniejszych form komunikacji marketingowej w branży deweloperskiej jest marketing 360. Współczesny konsument jest ciągle obecny online (social media, blogi, portale branżowe), ale także prowadzi życie offline (prasa, tv, radio, bilbordy). Model marketingu 360 pokazuje, że komplet działań online i offline jest dziś najbardziej skuteczny. Ważne tylko, by komunikacja marki była spójna (hasła, stylistyka). To zwiększa efektywność kampanii. Staramy się na bieżąco monitorować najnowsze trendy marketingowe, odpowiednio reagować i dopasowywać przekaz do klientów.
Yael Rothschild, prokurent Mill-Yon Gdańsk

W przypadku większość działań koncentrujemy się na obecności w internecie. To dla większości klientów pierwszy kontakt z projektem. Dbamy również o fachowy personel, który pomaga w wyborze mieszkania i przeprowadzeniu formalności. Najbardziej cieszy nas fakt, że wielu klientów trafia do nas z polecenia osób, które już zakupiły mieszkanie w jednej z inwestycji. Na przykład w Aura Park część klientów kupuje kolejne mieszkanie.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Wszystko zaczyna się od dobrego produktu, nad jakością którego w naszej firmie czuwa własne studio architektoniczne i pion realizacji inwestycji. Kompleksowe podejście do procesu budowlanego, od projektu po oddanie kluczy to solidna podstawa, dzięki której klienci chętnie do nas wracają i polecają nas swoim znajomym. Wszystkie nasze działania mają na celu budowanie długofalowych relacji z klientami i pozytywnych doświadczeń związanych z nowym mieszkaniem. W komunikacji marki liczy się przede wszystkim dialog z klientem. Miejscem takich rozmów coraz częściej jest internet i social media, ale nasza komunikacja odbywa się wielokanałowo. Informacje zwrotne przekazywane bezpośrednio pozwalają szybko udoskonalać nasze produkty.
Subskrybując nasze kanały, poza najświeższymi informacjami, klienci mają możliwość poznawania swoich przyszłych sąsiadów, umówienia się na wspólny trening lub spacer z psem wzdłuż Odry. W ten sposób budują się społeczności sąsiedzkie, które dla nas jako dewelopera realizującego osiedla społeczne są niezwykle ważne. To często szansa, aby życie osiedlowe zaczęło się toczyć długo przed zakończeniem budowy. Z przyjemnością obserwujemy zintegrowanych sąsiadów, kiedy wprowadzają się do nowego mieszkania.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
W przypadku naszych inwestycji największe znaczenie mają trzy kanały dotarcia do klienta: outdoor, internet i relacje, jakie zbudujemy z klientami. Realizujemy inwestycje wyłącznie w atrakcyjnych lokalizacjach w związku z tym najistotniejsze jest odpowiednie oznakowanie terenu inwestycji i usytuowanie reklamy zewnętrznej w najbliższym sąsiedztwie tak, żeby potencjalni klienci wiedzieli, że w tym miejscu powstaje projekt. Drugim kanałem jest internet, najistotniejszy w tej chwili sposób dotarcia do nabywców, który w ciągu ostatnich 10 lat zyskał na sile i praktycznie wyparł reklamę prasową. Trzecim, najważniejszym sposobem komunikacji jest zaufanie, budowane w ciągu blisko 35 lat naszej działalności. W każdej inwestycji mamy kilkudziesięciu klientów, którzy kupują kolejne mieszkanie lub kilka mieszkań i rekomendują zakup rodzinie oraz znajomym.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Najbardziej skuteczną komunikacją marketingową są obecnie różnego rodzaju działania w internecie, tj. profesjonalna strona internetowa inwestycji, pozycjonowanie w wyszukiwarkach, bannery reklamowe, ogłoszenia na portalach nieruchomościowych, fanpage na portalach społecznościowych, itp. Poza tym, skuteczne jest też odpowiednie oznakowanie terenu inwestycji.
Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Dla potencjalnego nabywcy bardzo istotną formą komunikacji marketingowej jest perfekcyjnie przygotowane biuro sprzedaży, reklama zewnętrzna i wizualizacje inwestycji. Działania, które podejmujemy wraz z naszymi partnerami służą dotarciu do bardzo szerokiej grupy odbiorców, dlatego też decydujemy się na reklamy radiowe w najlepszym czasie antenowym i szeroki mailing do wybranych baz klientów. Niezwykle istotna jest również dobrze funkcjonująca, przejrzysta i na bieżąco aktualizowana strona internetowa inwestycji.
Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates
W związku z tym, że potencjalni nabywcy w zdecydowanej większości poszukują mieszkań
w internecie, z naszą ofertą staramy się docierać przede wszystkim w tym kanale za pomocą różnego rodzaju kampanii reklamowych. Są to zarówno działania pozycjonujące naszą ofertę
w wynikach wyszukiwania, jak również bannery reklamowe w najczęściej odwiedzanych portalach internetowych. O nowej ofercie klienci mogą dowiedzieć się również z prowadzonych przez nas działań marketingowych w mediach społecznościowych. Często łączymy kampanie banerowe z wydarzeniami, które mają miejsce w biurach sprzedaży
na terenie realizowanych inwestycji, jak np. Dni otwarte. Takie połączone działania przynoszą najlepsze efekty.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Reklama w branży deweloperskiej opiera się dokładnie na tych samych narzędziach, jak każda inna reklama. Najskuteczniejsze są różne działania przeprowadzane równolegle. Marketing internetowy ma ogromne znaczenie, ponieważ internet jest kanałem komunikacji, dzięki któremu możemy bardzo szybko dotrzeć do potencjalnych klientów. E-mailing, social media, w których zamieszczamy wszelkie informacje o promocjach i inwestycjach, a także SEO, SEM, e-PR, czy landing page to doskonałe formy komunikacji. Odpowiednio wypozycjonowana strona internetowa daje nam gwarancję, że reklama trafi do wielu osób. Na wizerunek firmy pracują także, tzw. reklamy outdoorowe, spoty radiowe, ogłoszenia w prasie, czy telewizji. Dobrym rozwiązaniem są również Dni otwarte na terenie osiedli, podczas których klienci często mogą liczyć na preferencyjne warunki zakupu.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

W komunikacji marketingowej używamy szerokiej gamy kanałów dotarcia, jednak w procesie typowej promocji pro sprzedażowej kładziemy duży nacisk na kanały internetowe. Chętnie angażujemy się także w projekty promujące markę. Staramy się również organizować i wspierać przedsięwzięcia stricte dedykowane mieszkańcom i najbliższemu sąsiedztwu naszych projektów, czego dobrym przykładem jest Parapetówka na Kolskiej.
Ewelina Krosta, reprezentująca WAN S.A.
Najskuteczniejszymi formami marketingu w naszej firmie jest promocja oferty na portalach ogłoszeniowych o tematyce nieruchomości, mailingi i banery. Zainteresowanie zakupem zdecydowanie wzrasta, gdy wprowadzamy promocję, w której oferujemy obniżkę cen mieszkań.
Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
Od dłuższego czasu niemal wszystkie działania marketingowe dotyczące oferty mieszkaniowej prowadzimy przez internet. W przypadku naszej firmy są one najbardziej skuteczne. Wyjątkiem są lokalne działania outdoorowe w postaci banerów na placach budowy poszczególnych inwestycji.

Opracowanie:
Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl
Autor dompress 01:26 29/05/17 | Komentarze (0)
Jakie inwestycje przygotowują deweloperzy? W jakich cenach będzie w nich można kupić mieszkania? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Większość projektów planowanych na 2017 rok to kolejne fazy realizowanych już inwestycji. Do sprzedaży trafiły następne etapy Osiedla Centralna Park w Krakowie, Osiedla Na Woli i Korona Pragi w Warszawie, Powstańców 33 w Ząbkach, czy Świętokrzyska Park w Gdańsku. W przygotowaniu są nowe projekty we Wrocławiu zlokalizowane przy ulicy Dożynkowej oraz ulicy Kamiennej.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Na początku maja br. wprowadziliśmy do sprzedaży 80 mieszkań w ramach, realizowanej wspólnie z Waryński SA. Grupa Holdingowa, inwestycji Stacja Kazimierz w dzielnicy Wola w Warszawie. Mieszkania dostępne są w metrażach od 29 mkw. do 104 mkw. Wyjątkowym udogodnieniem dla mieszkańców będzie m.in. kameralne rozmieszczenie mieszkań - od dwóch do maksymalnie czterech lokali na jednym piętrze, a także dziedziniec z oświetlonym deptakiem i wiśniowymi drzewami. Ceny lokali zaczynają się od 7100 zł za mkw.
Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

Naszą najnowszą inwestycją są Apartamenty przy Wiśniewskiego w Krakowie. Powstanie w niej kameralny budynek z czternastoma mieszkaniami w otoczeniu domów jednorodzinnych w samym sercu Ruczaju. Niewątpliwym plusem tej inwestycji są ogrody i tarasy z widokiem na Klasztor Kamedułów oraz Przegorzały. W sprzedaży mamy jeszcze 7 mieszkań o powierzchni od 31 do 83 mkw. w cenie od około 230 tys. zł. W tym roku planujemy wprowadzić do oferty pięć debiutów w Krakowie, Warszawie i Katowicach.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Na początku maja rozszerzyliśmy ofertę kameralnego osiedla Na Ustroniu we wrocławskich Swojczycach, które uzupełniliśmy o trzy nowe budynki, tworząc spójną przestrzeń o niskiej zabudowie z dużą ilością zieleni. Regularnie powiększamy również ofertę w naszych osiedlach społecznych, m.in. w projektach Olimpia Port, Księżna, Cztery Pory Roku i Słoneczne Stabłowice, gdzie mieszkańcy mają do dyspozycji własne centra rekreacji obejmujące np. fitness, klub mieszkańca, czy bazę kajakową.
Przygotowujemy się do wprowadzenia nowych inwestycji w atrakcyjnych lokalizacjach we Wrocławiu. Do nabycia będą apartamenty w okolicy alei Karkonoskiej oraz mieszkania i lofty w miejscu dawnego Browaru Piastowskiego. Ruszamy również z ofertą na nowym dla nas rynku krakowskim.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
W pierwszym kwartale br. rozpoczęliśmy budowę i sprzedaż mieszkań w drugim etapie inwestycji Krasińskiego 58 na warszawskim Żoliborzu. Oferujemy w niej mieszkania jedno, dwu, trzy i czteropokojowe w metrażach od 30 mkw. do 80 kw. To najnowsza realizowana inwestycja w naszej ofercie. Przygotowujemy także kolejne projekty mieszkaniowe. Jeszcze w maju br. planujemy ruszyć z przedsprzedażą nowych apartamentów na Woli przy ulicy Okopowej 59 oraz na Bielanach przy ulicy Przy Agorze 6. Spodziewamy się dużego zainteresowania, ponieważ obie inwestycje znajdują się w wyjątkowych punktach Warszawy.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Aktualnie pracujemy nad kilkoma nowymi projektami. Poza warszawskimi inwestycjami Człuchowska Bemowo i Żeromskiego 17, które znajdują się już w zaawansowanym stadium projektowym mamy w zanadrzu jeszcze kilka nowości. Jest wśród nich ponad 400 mieszkań, które powstaną w nowym osiedlu przy Omulewskiej w Warszawie, będącym aktualnie w szufladzie architektów. Jesteśmy też bardzo aktywni na rynku gruntów i w tym roku będziemy mieli na pewno jeszcze wiele nowych informacji oraz propozycji dla klientów.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
W tej chwili realizujemy siedmioetapową inwestycję w Gdańsku i przygotowujemy podobnej wielkości inwestycję w Warszawie oraz nieco mniejszy budynek w warszawskim Śródmieściu. Metraże będą znane dopiero po zakończeniu fazy projektowania, podobnie jak ostatecznie ceny mieszkań. W sprzedaży mamy blisko 300 lokali w dwóch etapach gdańskiej inwestycji Wolne Miasto. W ofercie znajdują się mieszkania o powierzchni od 34 mkw. do 78 mkw. Ceny mieszkań objętych promocją zaczynają się od 5040 zł brutto za mkw.
Yael Rothschild, prokurent Mill-Yon Gdańsk

Pracujemy nad nowymi inwestycjami. Informacje na temat projektów udostępnimy po zakończeniu prac przygotowawczych.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates
Jesteśmy na etapie planowania inwestycji mieszkaniowej przy ulicy Nakielskiej na warszawskiej Woli, czekamy na uzyskanie pozwolenia na budowę. W ofercie znajdzie się 251 lokali. Najmniejsze kawalerki będą miały metraż 31 mkw., zaś największe mieszkania czteropokojowe powierzchnię do 93 mkw. Ich ceny nie zostały jeszcze ustalone. Na parterze budynku od strony ulicy Nakielskiej będą także usytuowanie lokale usługowe.
Ewelina Krosta, reprezentująca WAN S.A.

Nasze najnowsze inwestycje to Osiedle Na Zdrowiu w Łodzi oraz Apartamenty Wielicka II w Krakowie. Ceny w łódzkim projekcie zaczynają się od 4800 zł/mkw. W ofercie dostępne są lokale o metrażu 31-71 mkw. W Krakowie mamy mieszkania o powierzchni od 27 do 58 mkw. w kwocie od 5900 zł za mkw.
Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Obecnie koncentrujemy działania na warszawskiej Woli i kolejnych etapach projektów mieszkaniowych Stacja Kazimierz i Miasto Wola. Oferujemy w nich zarówno niewielkie mieszkania jedno i dwupokojowe o funkcjonalnym, kompaktowym rozkładzie, które są wybierane pod wynajem, jak również lokale o dużej powierzchni, które kupowane są na własne potrzeby mieszkaniowe. Ponadto czynimy starania w kierunku poszukiwania nowych gruntów i planowania kolejnych inwestycji.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
W tym roku do naszej oferty weszła inwestycja Hanza Tower w Szczecinie. To nasz prestiżowy projekt, który cieszy się dużym zainteresowaniem kupujących. Średnia cena mieszkań o powierzchni 42 mkw. w tej inwestycji wynosi około 386 tys. zł brutto.
Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
Obecnie realizujemy kolejne etapy inwestycji w Krakowie i Katowicach, a jednocześnie poszukujemy kolejnych gruntów pod nowe projekty.

Opracowanie:
Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl
Autor dompress 12:51 24/05/17 | Komentarze (0)
Poza nowymi, często spektakularnymi projektami, wysokiej klasy powierzchni biurowej w Warszawie dostarczają także licznie rewitalizowane kamienice
Warszawa skupia ponad połowę zasobów nowoczesnej powierzchni biurowej dostępnej obecnie w największych aglomeracjach w kraju. Oferuje ponad 5 mln mkw. biur i ponad 700 tys. mkw. powierzchni w budowie, obliczają specjaliści Walter Herz.
Oferta warszawskiego rynku biurowego, który nigdy jeszcze nie rozwijał się w tak szybkim tempie, jest coraz bardziej zróżnicowana i dostosowana do wielu grup najemców. W centralnej części miasta, gdzie kształtuje się biznesowe city, rośnie las szklanych wież biurowych. Poza nowoczesnymi projektami, które nierzadko realizowane są na niespotykaną dotąd w Polsce skalę, wysokiej klasy powierzchni dostarczają również biurowce butikowe.
Jednocześnie modernizowane są starsze, stołeczne obiekty biurowe i odnawiane historyczne kamienice, w których także oferowane są biura w najwyższym standardzie. Projekty rewitalizacyjne najczęściej obejmują dobudowę nowoczesnych obiektów lub części budynków, w których możliwa jest elastyczna aranżacja powierzchni. Zgodnie z oczekiwaniami najemców, może to być otwarta przestrzeń kreatywna lub tradycyjny model zabudowy w formie gabinetów biurowych.
Ekskluzywne biura w centrum
Doradcy Walter Herz przyznają, że powierzchnia biurowa znajdująca się w odnawianych, warszawskich kamienicach to produkt niszowy, stanowi jednak ciekawą alternatywę dla biur, dostępnych w dużych projektach. To kategoria ofertowa doceniana jest przez firmy, które stawiają na obiekty kameralne i poszukują wyjątkowych propozycji rynkowych. Szczególnie przez takich najemców, którzy chcą mieć siedzibę w ściśle centralnej lokalizacji, w budynku na wyłączność. Należą do nich firmy doradcze i konsultingowe, fundusze inwestycyjne, kancelarie prawne i spółki specjalistyczne, wymieniają przedstawiciele Walter Herz.
Specjaliści wyrażają przekonanie, że udział powierzchni biurowej oferowanej w ekskluzywnych budynkach w centrum miasta, w miarę rozwoju warszawskiego rynku, będzie w całej ofercie coraz mniejszy z uwagi na ograniczoną podaż tego typu nieruchomości. Obliczają, że w Warszawie jest ponad 100 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej usytuowanej w kamienicach. Analitycy podkreślają jednocześnie, że stawki czynszowe w kameralnych budynkach, które zapewniają najlepsze, warszawskie adresy mogą być nawet wyższe niż w prowadzonych obecnie, dużych inwestycjach biurowych.

Wielofunkcyjny open space w historycznych budynkach

Eksperci Walter Herz zauważają, że w historycznych, rewitalizowanych, stołecznych budynkach coraz częściej projektowana jest powierzchnia typu open space, co znacznie zwiększa możliwości aranżacyjne przestrzeni biurowej. Specjaliści zwracają uwagę również, że tego typu projekty oferują teraz zwykle różne funkcje, nie tylko biura, ale również powierzchnię pod butiki i luksusowe usługi, a także części mieszkalne.

Najbardziej spektakularną tego rodzaju realizacją w Warszawie jest neorenesansowy Hotel Europejski przy Krakowskim Przedmieściu. Od 1857 roku przez dziesięciolecia historyczny budynek jako Hotel d’Europe był najbardziej luksusowym hotelem w Polsce. Od kilku lat kamienica przechodzi gruntowną modernizację, która zakończyć się ma przed końcem tego roku. Poza pięciogwiazdkowym hotelem ze 103 pokojami, odrestaurowany obiekt dostarczy 2,7 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej i 7 tys. mkw. wysokiej klasy powierzchni biurowej. Biura usytuowane będą na dwóch górnych, dobudowanych kondygnacjach osłoniętych szklaną elewacją w zielonoszarym odcieniu.
Kamienice z mieszkaniami poetów i pisarzy
W sercu Warszawy, przy ulicy Poznańskiej 37 odnawiana jest również zabytkowa kamienica z 1904 roku, która nie uległa zniszczeniu podczas wojny. Po jej zakończeniu mieszkał w niej poeta Miron Białoszewski. Odnowiony, secesyjny budynek jeszcze w tym roku dostarczyć ma około 4 tys. mkw. powierzchni biurowej i handlowo-usługowej.
Nowy look zyska też kamienica z 1916 roku położona przy Polnej 40, która przed wojną była częścią miejskiego kwartału, przeciętego później nową ulicą Waryńskiego. W sąsiedztwie historycznego budynku wpisanego do rejestru zabytków w części frontowej, który po rewitalizacji zaoferuje 2 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, powstanie nowy biurowiec z 5,2 tys. mkw. biur. Przedwojenny charakter przywrócony zostanie także sąsiadującej z nimi, zabytkowej kamienicy mieszkalnej usytuowanej od ulicy Jaworzyńskiej, w której znajdowało się mieszkanie Marii Dąbrowskiej.

Ponad 17 tys. mkw. powierzchni biurowej klasy A i nowoczesnej powierzchni handlowej po przebudowie zapewni także Ethos, dawny budynek ING usytuowany przy placu Trzech Krzyży 10/14, którego modernizacja zakończyć ma się jesienią tego roku. W wyniku przebudowy podwoi się powierzchnia handlowa dostępna na parterze.
Odrestaurowane zabytki

W ubiegłym roku kolejny, gruntowny remont przeszedł także odbudowany po wojnie, neorenesansowy budynek usytuowany przy ulicy Mokotowskiej 19. Kamienica oferuje 5,3 tys. mkw. luksusowej powierzchni biurowej. Renaissance Building, w którym zachowana została historyczna fasada oraz elementy zabytkowej elewacji został nagrodzony przez Construction & Investment Journal jako najlepsza inwestycja biurowa 2004 roku.

Powierzchnię biurową klasy A mieści również odrestaurowana w minionym roku zabytkowa kamienica rodziny Branickich położona przy Smolnej 40 w pobliżu ronda Charles'a de Gaulle'a. Odtworzona została między innymi jej zabytkowa elewacja i mansardowy dach budynku. W zrewitalizowanej kamienicy z 1903 roku znajduje się 4,5 tys. mkw. wysokiej klasy powierzchni o charakterze hotelowo-biurowo-usługowym. Trwają przygotowania do otwarcia hotelu w budynku.

Biurowiec Foksal City, który stanął u zbiegu ulic Krywulta i Szczyglej, na tyłach dawnego pałacu hrabiny Marii Przeździeckiej zajęło z kolei Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Ekskluzywny budynek przy Foksal 10, który dostarczył 3,4 tys. mkw. najwyższej klasy powierzchni biurowej, zaprojektowany został pod nadzorem konserwatora zabytków, a jego architektura nawiązuje do modernizmu z lat 20. ubiegłego wieku.

Kameralne biurowce z nowoczesnymi akcentami

Nową szatę zyskała również przedwojenna kamienica przy placu Małachowskiego 2. Zmodernizowany, klasycystyczny budynek oferuje dziś ponad 14 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowo-handlowej. Dzięki rewitalizacji odtworzona została historyczna fasada obiektu i przywrócone duże, szklane witryny na parterze. Na tyłach kamienicy dobudowany został nowoczesny budynek biurowy.

W miejscu zabytkowej kamienicy przy Chmielnej 25 powstał z kolei interesujący, nowoczesny biurowiec. Budynek z charakterystyczną, pofalowaną elewacją dostarczył około 4,5 tys. mkw. powierzchni biurowej klasy A i 1,7 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej. Wcześniej odnowiony został też położony w pobliżu Nowy Dom Jabłkowskich.

Wśród zmodernizowanych, warszawskich, historycznych obiektów znajduje się również budynek dawnego Domu Wydawniczego Bellona, położony u zbiegu Towarowej i Grzybowskiej w pobliżu Placu Europejskiego i Warsaw Spire, który częściowo wpisany jest do rejestru zabytków.

Lukratywne adresy biurowe
Ponad 2,8 tys. mkw. powierzchni biurowej klasy A zapewnia także odrestaurowana kamienica przy ulicy Mazowieckiej 2/4. W budynku zlokalizowanym u zbiegu Mazowieckiej i Świętokrzyskiej na parterze z antresolą oddana została również powierzchnia przeznaczona pod usługi i gastronomię.
Przykładem udanej, warszawskiej rewitalizacji jest również zdaniem ekspertów Walter Herz ulica Próżna, gdzie zrewitalizowane zostały XIX-wieczne kamienice. Na ulicy o długości 160 metrów została odnowiona historyczna nawierzchnia brukowa, przedwojenne krawężniki i stanęły stylizowane latarnie. Na parterze kamienic biurowych powstały restauracje i placówki kulturalne. Na szczególną uwagę zasługuje usytuowany przy Próżnej, ekskluzywny biurowiec Le Palais Offices, który oferuje 5,3 tys. mkw. powierzchni biurowej klasy A oraz 1,3 tys. mkw. powierzchni pod handel detaliczny i punkty gastronomiczne.
Renowację przeszła również zabytkowa kamienica usytuowana przy Jasnej 26, która przekształcona została w biurowiec klasy A oferujący łącznie około 5,5 tys. mkw. powierzchni najmu, której parter i piwnica przeznaczone zostały na lokale usługowe.
Luksusowym biurowcem stała się także kamienica hrabiego Raczyńskiego, nazywana też kamienicą Krasińskich. Historia zabytkowego obiektu usytuowanego przy Placu Małachowskiego, w sąsiedztwie hotelu Victoria i Zachęty sięga 1907 roku.
Wśród odrestaurowanych obiektów z historyczną przeszłością, w których powstały biura specjaliści Walter Herz wymieniają także Pałac Młodziejowskiego położony w sąsiedztwie Zamku Królewskiego, przy Miodowej 10 oraz kamienicę Lipińskiego usytuowaną w rogu alei Jerozolimskich i ulicy Emilii Plater.
Nowe biurowce zastępują starsze budynki

Eksperci zwracają także uwagę, że w najbardziej atrakcyjnych punktach Warszawy starsze budynki zastępowane są nowymi. Do takich inwestycji należy oddany w minionym roku biurowiec Q22, który zastąpił hotel Mercure, a także planowany projekt biurowy w miejscu budynku Ilmet przy rondzie ONZ. Doradcy Walter Herz wskazują również na modernizacje położonych centralnie, reprezentacyjnych biurowców jak np. Spektrum Tower, Atrium Tower, Warsaw Trade Tower, czy Warsaw Financial Center.

Autor: Walter Herz
Autor dompress 12:51 24/05/17 | Komentarze (0)
W Warszawie rośnie oferta hotelowa, dla której coraz poważniejszą konkurencją jest dojrzewający rynek najmu oraz condo i aparthotele

W najbliższych latach Warszawa notować będzie najbardziej spektakularny wzrost rynku hotelowego w kraju. Do oferty trafi kilkadziesiąt nowych obiektów, wzrośnie podaż condo i aparthoteli, a do tego dojdą coraz bogatsze, prywatne zasoby mieszkaniowe przeznaczone pod wynajem. Zarówno turyści, jak i goście biznesowi mogą wybierać spośród coraz bardziej różnorodnych opcji noclegowych.

W Warszawie z każdym rokiem inicjowane jest więcej projektów hotelowych. Stolica Polski cieszy się najwyższą, zagraniczną oceną wiarygodności kredytowej i banki bez przeszkód finansują nowe inwestycje w tej lokalizacji. W ciągu najbliższych dwóch lat w aglomeracji warszawskiej oddane zostanie do użytku kilkanaście dużych obiektów hotelowych w różnym standardzie. Na rynek wejdą zarówno obiekty pięciogwiazdkowe, jak i hotele ekonomiczne. Pojawią się również nowe, sieciowe marki, jak na przykład Moxy, czy Raffles.

Nowe hotele śródmiejskie, przy centrach biznesowych i lotnisku

Inwestycje hotelowe realizowane będą, nie tylko w centrum miasta i innych atrakcyjnych lokalizacjach, ale również przy lotnisku, a także w centrach biznesowych, wchodząc tam najczęściej w skład wielofunkcyjnych projektów biurowo-handlowo-usługowo-hotelowych. Obiekty oferujące różne funkcje planowane są przede wszystkim w centralnej części Warszawy, w tym na bliskiej Woli, gdzie przesuwa się biznesowy puls miasta. Pod warszawskie hotele adoptowane są też budynki historyczne, wśród których ciekawie zapowiada się m.in. hotel Moxy Warsaw Praga.

Niedługo przy Krakowskim Przedmieściu ponownie zostanie otwarty prestiżowy Hotel Europejski. Obiekt należący do sieci Raffles ma być najbardziej luksusowym hotelem w Polsce. Znajdzie się w nim 103 apartamenty, SPA, sale konferencyjne, luksusowe sklepy, restauracje i biura. W ekskluzywny hotel zamieni się również warszawski Prudential, który przejęła rodzina Likusów.

Pięciogwiazdkowy luksus
Niebawem pierwszych gości przyjmie pięciogwiazdkowy Renaissance należący do sieci Marriott International, który powstał przy warszawskim Lotnisku Chopina.
U zbiegu Twardej i Żelaznej ma z kolei zostać oddany w przyszłym roku hotel sieci Holiday Inn z 254 pokojami. Drugi warszawski obiekt hotelowy Holiday Inn z 217 pokojami ma stanąć w sąsiedztwie Dworca Zachodniego.

Nowe hotele powstaną także na Mokotowie. Hotel Moxy, który ma być usytuowany przy alei Wilanowskiej w pobliżu Galerii Mokotów oferował będzie 200 pokojów. Pod koniec przyszłego roku u zbiegu ulic Suwak i Konstruktorskiej planowane jest również otwarcie trzygwiazdkowego Four Points by Sheraton ze 192 pokojami. Kolejny mokotowski hotel z 238 pokojami i salą konferencyjną na 800 osób należał będzie do sieci Focus Hotels.

Expo XXI z hotelem

Nowe hotele będą także realizowane w pobliżu ronda de Gaulle'a, przy ulicy Smolnej i w sąsiedztwie Zamku Królewskiego na Starym Mieście w pałacu Branickich przy Miodowej 6. Na warszawskiej Woli, koło Centrum Konferencyjno-Wystawienniczego Expo XXI otwarty zostanie zaś Hotel 52 z 468 pokojami.

W centralnej lokalizacji, przy ulicy Widok 5/7/9 powstanie minimalistyczny w wystroju hotel Puro. A przy ulicy Tamka 38, naprzeciwko Muzeum Chopina trwa budowa Motelu One.
Hotel ibis Styles ze 178 pokojami otworzy również Grupa Orbis.

Konkurencyjna oferta prywatnego rynku najmu
Od kilku lat szybko rozbudowuje się także warszawski rynek najmu, który staje się coraz bardziej dojrzały i stanowi coraz poważniejszą konkurencję dla rynku hotelowego. Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się na lokowanie kapitału w mieszkania w inwestycjach zlokalizowanych w centrum miasta, które są optymalne także pod wynajem krótkoterminowy. Zapotrzebowanie na powierzchnie noclegowe o dobrym standardzie w Warszawie rośnie zarówno wśród turystów, jak i osób przyjeżdżających do naszego kraju w celach biznesowych, preferujących bardziej domowy klimat.
Na warszawski rynek trafiają coraz licznie inwestycje mieszkaniowe przygotowywane z myślą o klientach biznesowych. Powstają najczęściej w rejonach śródmiejskich, w pobliżu obszarów biznesowych. Na warszawskim Muranowie Ochnik Development prowadzi dwa projekty w wyższym standardzie – Dzielna 64 i Studio Centrum - skierowane do klientów, którzy chcą zainwestować w nieruchomości. Inwestycje powstają tuż przy kompleksie biurowym, a w ich obrębie stworzony zostanie również pasaż handlowy. Oba projekty wykończone będą w standardzie premium i wyposażone w recepcje dla wygody mieszkańców i rezydentów.
W budynku przy Pawiej, w którym dostępne są lokale o powierzchni od 18 do 41 mkw. można nabyć mikro-apartament w cenie od 180 tys. zł. Osoby kupujące nieruchomości na firmę mogą odliczyć podatek VAT zarówno za lokal, jak i jego wykończenie. Układ konstrukcyjny budynku pozwala na dowolne łączenie lokali w zależności od potrzeb i późniejsze ich dzielenie.
Zyskowne inwestowanie w nieruchomości
Mieszkania na wynajem to w Warszawie coraz bardziej powszechny sposób na inwestowanie kapitału, który masowo lokowany jest teraz na rynku nieruchomości. Sprzyja mu spadek atrakcyjności klasycznych form inwestycyjnych, jak lokaty, obligacje i akcje, czy fundusze inwestycyjne, a także intensywny rozwój gospodarki i turystyki w Polsce.
Prywatne nieruchomości, które coraz częściej wynajmowane są w sezonie za pośrednictwem międzynarodowych platform internetowych stanowią alternatywną opcję dla oferty hotelowej. Wynajem krótkoterminowy jest coraz bardziej popularną formą zarabiania, nie tylko w miejscowościach wakacyjnych.

Uzupełnienie rynku obiektów hotelowych stanowią również condohotele. Funkcjonują w podobny sposób jak tradycyjne hotele, ale właścicielami poszczególnych pokoi są osoby prywatne. Ich obsługą zajmuje się operator, który gwarantuje właścicielowi stały, z góry określony zysk. Kiedyś tego typu obiekty budowane były tylko w miejscowościach turystycznych, dziś wchodzą także do dużych miast.

Stopa zwrotu z inwestycji w condoholele wynosi od 6 do 10 proc. wartości nieruchomości rocznie. Tego typu inwestycja, podobnie z resztą jak zakup mieszkania pod wynajem, zwraca się w Warszawie ciągu około 15 lat. Condohotele powstają obecnie głównie na Woli, która jest najszybciej rozbudowującym się rejonem w mieście.


Autor: Ochnik Development
Więcej wiadomości na http://ochnikdevelopment.pl/
Autor dompress 01:38 22/05/17 | Komentarze (0)
W głównych miastach w kraju i w miejscowościach turystycznych rośnie liczba hoteli, tylko w Warszawie planowanych jest ponad 20 nowych obiektów

Branża hotelowa w Polsce przeżywa rozkwit, eksperci Walter Herz szacują, że wzrost hotelowego cyklu koniunkturalnego może potrwać jeszcze kilka lat. Nasz kraj jest coraz popularniejszym kierunkiem dla zagranicznych turystów, a przy tym zwiększa się również popyt wewnętrzny. Jednocześnie rośnie liczba osób odwiedzających Polskę w celach biznesowych. Sektor hotelowy notuje bardzo dobre wyniki, zarówno pod względem obłożenia placówek, jak i uzyskiwanych stawek. Według danych firmy STR Global w ubiegłym roku w Polsce przychód na pokój wzrósł o 11 proc., plasując się wśród najlepszych wskaźników w Europie.

Duże zainteresowanie usługami hotelowymi motywuje inwestorów. Na rynku widoczna jest ekspansja obecnych w naszym kraju sieci, jak również napływ nowych marek, jak na przykład Moxy, Radisson Red, Autograph Collection, Vib, czy Raffles Hotels & Resorts, wymieniają specjaliści z działu Nieruchomości Hotelowych w Walter Herz. Swoje sieci placówek rozwija Marriott i Hilton, ale także Best Western oraz Grupa Orbis zapowiada włączenie w najbliższym czasie do swojej struktury wielu kolejnych obiektów.

Rośnie rynkowy udział światowych marek

Specjaliści zauważają, że na naszym rynku rośnie udział światowych marek, m.in. dzięki temu, że do swoich portfolio dołączają istniejące już hotele na zasadzie franczyzy. Analitycy Walter Herz informują, że zwiększa się także liczba umów najmu, coraz szerzej oferowanych przez międzynarodowych operatorów hotelowych. Widoczny jest również trend adaptacji historycznych budynków industrialnych na cele komercyjne, który został zainicjowany w Łodzi, a obecnie kontynuowany jest także w Krakowie, Warszawie, czy Poznaniu. Budowane teraz obiekty hotelowe powstają również w sąsiedztwie lotnisk i w centrach biznesowych, często wchodząc w skład wielofunkcyjnych kompleksów.

Jak podają analitycy Walter Herz, w Polsce jest obecnie niespełna 2,7 tysiąca skategoryzowanych oficjalnie hoteli, w których ponad połowa to placówki trzygwiazdkowe. W ubiegłym roku nasz rynek wzbogacił się o 106 sklasyfikowanych obiektów hotelowych. Najwięcej hoteli powstało w miastach wojewódzkich, w tym w Krakowie, Gdańsku i Warszawie. Najszerzej zakrojone plany rozwoju w najbliższym czasie dotyczą rynku warszawskiego, na którym planowana jest budowa ponad 20 kolejnych obiektów.

Warszawa z największymi perspektywami

Warszawa od lat ma najwyższą, zagraniczną ocenę wiarygodności kredytowej, a według Financial Times jest czwartym w Europie najbardziej przyjaznym miastem dla biznesu. Stąd, jak przyznają specjaliści Walter Herz, banki chętnie finansują stołeczne inwestycje, w skutek czego w ciągu najbliższych dwóch lat na warszawskim rynku planowane jest otwarcie kilkunastu obiektów hotelowych.

Niedługo do eksploatacji ponownie zostanie oddany należący do sieci Raffles, prestiżowy Hotel Europejski przy Krakowskim Przedmieściu, zapowiadany jako najbardziej luksusowy hotel w Polsce. Zaoferuje 103 apartamenty, SPA, sale konferencyjne, luksusowe sklepy, restauracje i biura. Przebudowany zostanie także słynny warszawski Prudential, który przejęła rodzina Likusów i planuje stworzyć w budynku luksusowy hotel.

Nowe obiekty hotelowe planowane są także przy ulicy Smolnej obok ronda de Gaulle'a i w sąsiedztwie Zamku Królewskiego na Starym Mieście w pałacu Branickich przy Miodowej 6, wyliczają doradcy Walter Herz. Wkrótce zostanie oddany również pięciogwiazdkowy Renaissance przy Lotnisku Chopina, a do portfela sieci (Marriott International) dołączy także drugi obiekt lotniskowy - hotel Moxy w Pyrzowicach (sieć Marriott International), w których znajdzie się łącznie 330 pokojów.

Wiele marek z nowymi projektami

Poza tym, w przyszłym roku u zbiegu Twardej i Żelaznej w Warszawie ma zostać oddany hotel sieci Holiday Inn z 254 pokojami. A drugi hotel Holiday Inn z 217 pokojami ma powstać koło Dworca Zachodniego. Przy Tamce 38, naprzeciwko Muzeum Chopina budowany jest z kolei niższej klasy obiekt hotelowy - Motel One.

Hotel Moxy, którzy stanie przy alei Wilanowskiej w pobliżu warszawskiej Galerii Mokotów zaoferuje 200 pokojów, a Moxy Warsaw Praga zapewni nocleg na terenie Konesera na warszawskiej Pradze. Pod koniec przyszłego roku na Mokotowie u zbiegu ulic Suwak i Konstruktorskiej planowane jest również otwarcie trzygwiazdkowego Four Points by Sheraton ze 192 pokojami. A kolejny projekt hotelowy w tej dzielnicy należał będzie do sieci Focus Hotels, która planuje realizację obiektu z 238 pokojami i salą konferencyjną na 800 osób.

Innym obiektem, który wejdzie do warszawskiej oferty będzie hotel, który stanie koło Centrum Konferencyjno-Wystawienniczego Expo XXI na warszawskiej Woli, informują przedstawiciele Walter Herz. Hotel 52 zaoferuje 468 pokojów.
W centrum Warszawy zostanie natomiast otwarty minimalistyczny w stylu hotel Puro, który usytuowany będzie przy ulicy Widok 5/7/9. Grupa Orbis planuje z kolei wybudować ibis Styles Warsaw, w którym znajdzie się 178 pokojów.

Rewitalizacje krakowskie

Nowe obiekty hotelowe w Krakowie to zaś w większości adaptacje budynków o historycznym charakterze. W takim właśnie miejscu, niedaleko Wawelu, przy ulicy Stradomskiej zaaranżowany zostanie pierwszy w Polsce hotel ekskluzywnej marki Autograph Collection Hotels, należącej do Marriott International. Dostarczyć ma 125 pokojów hotelowych, SPA i apartamenty.
U podnóża Wawelu stanie też szósty w naszym kraju hotel sieci B&B Hotels Polska. Pierwszy w Polsce hotel Radisson Red z 230 pokojami zainicjowany przez Carlson Rezidor wejdzie w skład kompleksu Unity Center usytuowanego w pobliżu ronda Mogilskiego, w którym powstanie także mierzący 102,5 metra, najwyższy budynek w Krakowie.

Eksperci Walter Herz przyznają, że dużym zainteresowaniem inwestorów cieszy się także Trójmiasto i miejscowości nadmorskie. W ostatnim sezonie hotele zlokalizowane w tym regionie mogły się pochwalić rekordowymi wynikami. A to dzięki temu, że więcej Polaków stawia ostatnio na wypoczynek w kraju i rośnie liczba turystów zagranicznych, przede wszystkim z Niemiec oraz Skandynawii. Dane STR Global mówią, że w 2016 roku średni wskaźnik przychodu na pokój był w Trójmieście najwyższy wśród notowanych w największych miastach w Polsce.

Wyspa Spichrzów obrasta obiektami hotelowymi

Do końca przyszłego roku inwestorzy zamierzają wprowadzić na trójmiejski rynek hotelowy około 2800 pokojów. Grupa Orbis chce na przykład powiększać swoją sieć w Trójmieście w segmencie ekonomicznym. Na Wyspie Spichrzów ruszyły już prace przy realizacji Ibis Budget Gdańsk Posejdon. Eksperci Walter Herz podkreślają, że wyspa jest jednym ze szczególnie atrakcyjnych miejsc pod inwestycje komercyjne w Gdańsku.

Wśród największych inwestycji hotelowych, które na niej powstają specjaliści wymieniają czterogwiazdkowy hotel Deo, położony tuż nad Motławą, przy ulicy Stągiewnej i Chmielnej. Obiekt jest częścią projektu Deo Plaza Wyspa Spichrzów, który obejmuje także budowę apartamentów mieszkalnych i pod wynajem. W ramach kompleksu Nowa Motława na tym obszarze oddany został niedawno Hotel Number One, który oferuje 172 pokoje. Na Wyspie Spichrzów przy ulicy Stągiewnej stanąć ma także hotel Puro, wymieniają przedstawiciele Walter Herz.

Hotele na Starówce i w Oliwie

Nowe hotele planowane są również na gdańskiej Starówce. W trzech kamienicach na gdańskim Długim Targu otwarty zostanie trzygwiazdkowy hotel IBB Długi Targ z 90 pokojami i częścią handlowo-usługową. W gdańskiej Oliwie przy ulicy Grunwaldzkiej budowany jest zaś hotel Hampton by Hilton, który będzie miał 100 pokojów. Kolejny obiekt tej marki w Gdańsku - Hampton by Hilton Old Town – oddany zostanie przy ulicy Długiej.

W Sopocie w połowie roku ruszyć ma czterogwiazdkowy hotel Mera Spa ze 145 pokojami, dwoma restauracjami, centrum konferencyjnym, trzema krytymi basenami i otwartym basenem na dachu. Obiekt będzie funkcjonował pod marką Marriott. Następny hotel Grupa planuje w Gdyni u zbiegu skweru Kościuszki i mola południowego, gdzie ma powstać kompleks Nowa Marina Gdynia. Plany inwestorów obejmują też realizację w Sopocie luksusowego hotelu pięciogwiazdkowego Radisson Blu z 220 pokojami, który ma zostać otwarty za dwa lata.

Hotel w fabryce fortepianów

Niecodzienna inwestycja powstaje też w Kaliszu. W zabytkowej fabryce fortepianów i pianin będzie hotel Hampton by Hilton Kalisz, który zaoferuje prawie sto pokojów, sale konferencyjne, centrum fitness,basen i SPA. Obiekt hotelowy stanowi część centrum hotelowo-biznesowo-kulturalnego Calisia One.

Austriacka Grupa Vienna House pod marką andel's by Vienna House buduje z kolei hotel w Łodzi. Grupa ma w planach następne projekty. Przedstawiciele firmy mówią o przygotowaniach do podpisania kontraktu dotyczącego hotelu w Warszawie.

W Poznaniu nowy, trzygwiazdkowy Focus Hotel zaoferuje 94 pokoje, w tym pokoje w standardzie premium z widokiem na panoramę miasta, a także zaplecze konferencyjne, gastronomiczne i rekreacyjne. Otwarcie obiektu zaplanowane zostało w pierwszej połowie przyszłego roku. Jak wspominają przedstawiciele Walter Herz, to już czwarta decyzja polskiej sieci Focus Hotels dotycząca dzierżawy w tym roku. Jak dotąd FH informował o podobnych umowach związanych z obiektami w Sopocie, Warszawie i Bydgoszczy.

Hotel marki Hampton by Hilton powstaje też w Olsztynie, jako jeden z pięciu projektów realizowanych obecnie przez sieć hoteli Hilton w Polsce. W olsztyńskim hotelu, zlokalizowanym u zbiegu ulic Głowackiego i Piłsudskiego, znajdzie się 105 pokojów.


Autor: Walter Herz
Autor dompress 03:39 16/05/17 | Komentarze (0)
Czy wzrasta zainteresowanie zakupem mieszkań deweloperskich z wykończeniem pod klucz? Kto decyduje się na taką opcję? Jakie pakiety wykończeniowe oferują deweloperzy? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl.

Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Wykończenie mieszkań pod klucz jest szczególnie istotne dla kupujących mieszkania w celach inwestycyjnych. Pozwala na oszczędność czasu oraz zmniejsza zaangażowanie w proces przygotowania mieszkania pod wynajem. Stąd też coraz większe zainteresowanie tego rodzaju usługami. Oferujemy klientom kilka typów pakietów wykończeniowych. Szczególnie popularny jest pakiet Srebrny w cenie od 460 netto zł za mkw., obejmujący zarówno przygotowanie indywidualnego projektu, jak i bogaty wybór materiałów wykończeniowych. W ofercie znajduje się także pakiety: Złoty w kwocie od 550 zł netto za mkw. i Platinum w cenie od 820 zł netto za mkw., które zapewniają jeszcze szerszy wybór wysokiej jakości materiałów wykończeniowych.
Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Widzimy wzrost zainteresowania klientów usługą wykończenia mieszkań pod klucz, zwłaszcza w przypadku klientów kupujących na cele inwestycyjne. Chcąc sprostać tym oczekiwaniom, nawiązaliśmy współpracę z jedną z wiodących firm na rynku zajmującą się kompleksową aranżacją i wykończeniem mieszkań. Dla wielu osób to duże ułatwienie, oszczędność czasu i pieniędzy.
Ceny pakietów zaczynają się od 494 zł/mkw. i obejmują malowanie, wykonanie podłóg, drzwi wewnętrzne oraz w pełni wyposażoną łazienkę. Dodatkowo klienci mogą liczyć na pomoc architekta wnętrz, który wykonuje wizualizacje. Istnieje również dowolność w zakresie łączenia pakietów, czy też wyboru materiałów. Na zlecenie klienta mieszkanie może zostać w pełni wyposażone, zaczynając od prac budowlanych, a kończąc na zakupie pościeli, czy sztućców.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
Pilotażowo wprowadziliśmy program wykończenia mieszkań w dwóch inwestycjach, jednak ze względu na zbyt małe zainteresowanie wycofaliśmy ofertę. W przypadku inwestycji z segmentu popularnego większość klientów nadal woli mieć całkowity wpływ na wybór materiałów i rozwiązań. Nabywcy są też przekonani, że samodzielne wykończenie mieszkania jest tańsze, nie biorąc pod uwagę że ich czas to też koszt. W planowanej warszawskiej inwestycji rozważamy wprowadzenie do oferty mieszkań wykończonych, będzie to jednak oferta z segmentu premium. W najnowszej inwestycji z segmentu popularnego nie będziemy zaś oferować wykończenia mieszkań ze względu na dotychczasowe doświadczenia.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Wraz z rosnącą liczbą mieszkań kupowanych w celach inwestycyjnych obserwujemy wzrost zainteresowania ofertą wykończeniową w naszych inwestycjach. Coraz częściej również nieruchomości kupowane na własne cele mieszkaniowe są wykańczane pod klucz. Klienci decydujący się na zakup mieszkania wraz z wykończeniem mają możliwość sfinansowania całości jednym kredytem. Ceny pakietów wykończeniowych zaczynają się od 495zł/mkw. Nabywcy mogą również dołączyć do Klubu Klienta Zadomowieni, w ramach którego oferujemy zniżki do 30 proc. na meble, materiały wykończeniowe, oświetlenie, a także sport i kulturę we Wrocławiu.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Posiadamy w ofercie opcję wykończenia mieszkań pod klucz. Pakiety zawsze dobieramy indywidualnie do oczekiwań klientów i ich możliwości finansowych. Najczęściej na wariant z wykończeniem pod klucz decydują się inwestorzy, którzy dokonują zakupu apartamentów pod wynajem. Klienci, którzy kupują mieszkania dla siebie zwykle nie są zainteresowani taką opcją i wolą sami zagospodarowywać wnętrza.
Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

Obserwujemy rosnące zainteresowane wykańczaniem mieszkań pod klucz, które dla wielu klientów jest rozwiązaniem wygodnym i pozwalającym zaoszczędzić sporo cennego czasu.
W realizowanej przez nas obecnie inwestycji Apartamenty Krasińskiego II na warszawskim Żoliborzu profesjonalne wykańczanie mieszkań powierzamy firmie Decoroom, z którą współpracujemy. W ofercie są trzy pakiety wykończeń: Standard w cenie 650 zł/mkw., Premium za 950 zł za mkw. i VIP za 1300 zł/mkw.
Doświadczeni architekci wnętrz przygotowują aranżację 3D łazienki i/lub kuchni. Zakres prac wykończeniowych obejmuje m.in.: układanie płytek ceramicznych, montaż drzwi wewnętrznych, dwukrotne malowanie ścian, ułożenie podłóg czy montaż armatury. Za dopłatą istnieje możliwość zlecenia dodatkowych prac, np. wykonania kuchni na zamówienie. Z naszych obserwacji wynika, że z oferty pod klucz korzysta ok. 15-20 proc. klientów. Im bliżej terminu oddania inwestycji do użytku, tym zainteresowanie wykończeniem mieszkań jest większe.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Oferujemy wykończenie mieszkań przy współpracy z profesjonalną firmą, która proponuje klientom trzy pakiety wykończeniowe. Z roku na rok przybywa klientów zainteresowanych tego typu rozwiązaniami, ponieważ wiąże się to z oszczędnością czasu, pieniędzy oraz stresu związanego z wykończeniem mieszkania.
Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży w Lokum Deweloper
Z myślą o osobach, które preferują wprowadzenie się do zaaranżowanego mieszkania przygotowaliśmy program „Lokum pod klucz”. Przyszli mieszkańcy doceniają komfort współpracy ze specjalistami wykonującymi prace wykończeniowe, adaptacyjne i aranżacyjne nadzorowane przez doświadczonych inżynierów budowy. W ramach programu proponujemy urozmaicony wybór stylowych dodatków wnętrzarskich oraz materiałów wykończeniowych dopasowanych do indywidualnych potrzeb i preferencji klientów.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Oferujemy szeroki program aranżacji wnętrz, który realizujemy we współpracy z profesjonalnymi partnerami, specjalizującymi się w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań w tym zakresie. Z roku na rok obserwujemy niewielkie, ale stałe przyrosty zainteresowania takimi usługami, jednak wciąż zdecydowana większość klientów decyduje się na samodzielne wykończenie mieszkania.
Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży Red Real Estate Development
Naszym klientom, we wszystkich realizowanych inwestycjach, oferujemy możliwość wykończenia mieszkania. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się ta oferta w Nowej Papierni we Wrocławiu. W tej inwestycji 100 proc. kupujących życzy sobie, aby ich nowy apartament był wykończony zgodnie z propozycjami naszych projektantów i wykonawców. Wykończenie jest wliczone w cenę mkw. Klienci mogą sobie zażyczyć np. postarzane deski na podłogę, a na ściany ręcznie formowaną cegłę, pluszowe panele ścienne albo płytki ścienne 3D.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

Oferujemy klientom wykończenie mieszkania pod klucz. Obserwujemy, że dużym problemem jest obecnie znalezienie sprawdzonych fachowców, którzy mogą rozpocząć prace wykończeniowe w dogodnym dla właścicieli mieszkań terminie. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na pakiety wykończeniowe, głównie ze względu na kilkuletnią gwarancję i rzetelność wykonania.

Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
Nasi klienci nie wyrażają żadnego zainteresowania gotowymi mieszkaniami, wszyscy nabywcy wykończenie lokali robią we własnym zakresie.

Opracowanie:
Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl
Autor dompress 02:00 15/05/17 | Komentarze (0)
Projekty rewitalizacyjne prowadzone w Łodzi należą do największych w Europie, a zainteresowanie miastem ze strony biznesu nigdy nie było tak duże

Łódź walczy o organizację międzynarodowej wystawy Expo 2022. Do tego czasu obraz miasta ma zupełnie się zmienić. Ruszyła właśnie kompleksowa rewitalizacja Łodzi, która obejmie kilkadziesiąt projektów z różnych dziedzin. Miasto planuje przeznaczyć na ten cel ponad 1 mld zł, z czego połowa będzie pochodziła ze środków unijnych. Łódzki magistrat rozpisał już pierwsze przetargi.

Plan zakłada przeprowadzenie kompleksowych remontów miejskich kamienic, dróg i chodników, modernizację parków i stworzenie nowych miejsc rekreacyjnych, przebudowę parkingów oraz torowisk tramwajowych i przystanków komunikacji miejskiej, a także zakup nowego taboru. Podstawą programu jest osiem projektów, nazywanych rewitalizacją obszarową, która obejmie także obszar śródmiejski, gdzie powstaje już Nowe Centrum Łodzi.

Nowe Centrum Łodzi

NCŁ to największy projekt urbanistyczny prowadzony obecnie w mieście. Wielofunkcyjna inwestycja, której celem jest rewitalizacja łódzkiego śródmieścia realizowana jest na terenie o powierzchni 100 ha. Centralna przestrzeń miasta została uwolniona dzięki wprowadzeniu linii kolejowej i dworca pod ziemię. Poza najnowocześniejszym obecnie w Polsce dworcem Łódź Fabryczna, powstać mają na niej liczne obiekty biurowe, usługowe i budynki mieszkalne, a także placówki usługowe i kulturalno-rozrywkowe.

Projekt ma na celu wykreowanie nowego obszaru funkcjonalnego miasta, w tym stworzenie systemu atrakcyjnych przestrzeni miejskich z wykorzystaniem zabytkowej zabudowy. I to właśnie Nowe Centrum Łodzi ma stać się główną areną wystawy Expo 2022, o której organizację ubiega się miasto.

Hossa na rynku biurowym

Specjaliści Walter Herz zwracają uwagę, że w ciągu najbliższych lat szczególnie dynamiczny rozwój przeżywał będzie łódzki rynek biurowy. Zaznaczają, że pod względem przyrostu nowej powierzchni w porównaniu do istniejących zasobów Łódź już teraz wyprzedza Poznań, czy Wrocław. Z danych Walter Herz wynika, że w mieście powstaje około 130 tys. mkw. powierzchni biurowej, z której większość może być oddana jeszcze w tym roku.

Zainteresowanie powierzchnią biurową w Łodzi jest bardzo duże, nowa podaż jest szybko wchłaniana przez rynek. Ponad połowa biur, które są w budowie ma już najemców. Pomimo szybko rosnącej oferty aglomeracja może poszczycić się najniższym poziomem pustostanów w kraju (ok. 6 proc.), dorównując pod tym względem Krakowowi. Eksperci Walter Herz przyznają, że rekordowo wysoki popyt na łódzkie biura utrzymuje się już od dwóch lat. W 2015 roku zakontraktowane zostało w Łodzi 70 tys. mkw. powierzchni, a w ubiegłym roku najemców znalazło 67 tys. mkw. biur.

Biura w zabytkowych budynkach

Jak zauważają specjaliści, Łódź to stosunkowo młody rynek z 360 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, z której większość została oddana do użytku w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Struktura oferty jest na nim zróżnicowana. Poza nowymi inwestycjami, znacząca część nowoczesnej powierzchni biurowej znajduje się w rewitalizowanych, często zabytkowych budynkach poprzemysłowych, zaadaptowanych na funkcje biurowe. Należą do nich m.in. Centrum Biznesowe Synergia, Textorial Park, Centrum Biznesowe Kopcińskiego 77, Przędzalnia Braci Muehle, czy Business House Gdańska.

Wśród największych realizowanych obecnie w Łodzi projektów biurowych doradcy Walter Herz wymieniają Ogrodową 8 Office, Przystanek mBank i Nową Fabryczną. Nowa Fabryczna to inwestycja, która powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie dworca Łódź Fabryczna. Jest to największy obiekt budowany na terenie Nowego Centrum Łodzi, który dostarczy w tym roku 21,5 tys. mkw. powierzchni biurowej.

Nowe inwestycje biurowe

Kolejnym projektem realizowanym na obszarze NCŁ ma być zespół biurowców Brama Miasta, który stanie naprzeciwko dworca Łódź Fabryczna. Tworzą go dwa budynki biurowe o łącznej powierzchni najmu 40 tys. mkw. Projekt zakłada również budowę otwartego placu miejskiego z kawiarniami, zielenią i małą architekturą.

W centrum Łodzi, w narożniku skrzyżowania ulicy Ogrodowej i Zachodniej realizowana jest także inwestycja Ogrodowa 8 Office. Obiekt położony w sąsiedztwie pałacu Poznańskiego oferuje 28,6 tys. mkw. powierzchni najmu, w tym 3,9 tys. powierzchni handlowo-usługowej w pasażu na parterze budynku, który będzie nawiązywał do charakterystycznych dla Łodzi podwórek wewnątrz kamienic i połączy przejściem pieszym Manufakturę, Plac Wolności i Park Staromiejski.

Wyróżniającym się łódzkim projektem jest również rozbudowa OFF Piotrkowska Center, gdzie dwa biurowce klasy A wkomponowane zostaną w zabytkową architekturę przemysłową dawnej fabryki bawełny.

Rosnący ośrodek sektora usług dla biznesu

Specjaliści Walter Herz przyznają, że rynek biurowy w Łodzi tak świetnie się rozwija przede wszystkim dzięki branży nowoczesnych usług dla biznesu, która tutaj coraz liczniej lokuje swoje centra i odpowiada za wynajem połowy powierzchni biurowej zakontraktowanej w aglomeracji w minionym roku.

W mieście swoje centra ulokowały m.in. takie firmy jak Fujitsu, Xerox, Accenture, Cybercom, Whirlpool, czy Infosys. Firma Whirlpool zdecydowała niedawno o rozwoju swojego centrum i połączeniu wszystkich centrów usług wspólnych (SSC) z regionu EMEA w jednym, które będzie mieścić się w Łodzi i zatrudniać około 200 osób.
O rosnącym znaczeniu Łodzi dla sektora BPO/SSC może świadczyć też wybór tej lokalizacji do organizacji czerwcowej 8. Konferencji ABSL - największej w Polsce organizacji zrzeszającej firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Wydarzenie uświetnić ma udział byłego premiera Wielkiej Brytanii Davida Camerona.

Zainteresowanie Łodzią ze strony międzynarodowego biznesu potwierdza również niedawny zakup nowego projektu biurowego Przystanek mBank (24 tys. mkw. biur wynajętych w całości przez Grupę mBank) przez debiutującego w Polsce, holenderskiego inwestora – firmę LCN Euro Master Dutch Holdings, która na globalnym rynku nieruchomości lokuje kapitał funduszy emerytalnych i ubezpieczycieli.

Autor: Walter Herz

Autor dompress 04:23 11/05/17 | Komentarze (0)
Trwająca od trzech lat hossa na rynku mieszkaniowym ma swoją kontynuację także w tym roku

Z roku na rok firmy deweloperskie w największych miastach w kraju sprzedają coraz więcej mieszkań, pobijając własne rekordy. Ten rok zapowiada się podobnie, a nawet na bardziej udany od poprzednich. Szczególne powody do radości mają firmy budujące w Warszawie. Najnowsze raporty mówią, że w pierwszym kwartale bieżącego roku na rynku warszawskim deweloperzy sprzedali ponad 8 tys. mieszkań, podczas gdy w tym samym okresie w roku ubiegłym do nabywców trafiło 5,8 tys. lokali.
Podobnie dobre wyniki notowane są na wszystkich najbardziej rozwiniętych rynkach mieszkaniowych w kraju. W sześciu największych aglomeracjach w Polsce w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedało się ponad 18,6 tys. mieszkań. Był to najlepszy kwartalny rezultat w historii polskiego rynku deweloperskiego. Do oferty weszło w tym czasie tylko 15,9 tys. lokali. W sprzedaży w największych miastach jest teraz ponad 50 tys. nowych mieszkań, w tym tylko kilkanaście procent gotowych do użytku.

Drożej niż pięć lat temu
W ciągu ostatniego roku do nabywców trafiło o jedną piątą więcej nowych mieszkań niż rok wcześniej, nie przyniosło to jednak znaczących wzrostów stawek ofertowych. W perspektywie kilkuletniej mieszkania deweloperskie jednak zdrożały. Analitycy szacują, że od 2013 roku ceny mieszkań powstających w Warszawie w standardzie podstawowym wzrosły o niespełna 10 proc., a lokale w segmencie nieruchomości o podwyższonym standardzie zdrożały o 15 proc. Przeciętna stawka ofertowa na warszawskim rynku pierwotnym wynosi obecnie niespełna 7900 zł/mkw.

Średnia cena nowych mieszkań w Warszawie od lat pozostaje niezmienna. Tymczasem ceny lokali w poszczególnych segmentach są wyższe. Powodem jest zmiana struktury mieszkań pozostających w ofercie. Dziś w zdecydowanej większości nowych projektów można kupić mieszkania z segmentu popularnego, a wyraźnie mniej niż kilka lat temu powstaje inwestycji oferujących nieruchomości wyższej jakości.
Coraz więcej mieszkań w podstawowym standardzie
Od pięciu lat liczba mieszkań o podwyższonym standardzie kurczy się. Tego typu projekty zastępują osiedla z mieszkaniami w standardzie podstawowym. Deweloperzy w Warszawie oferują ich teraz osiem na dziesięć, podczas gdy pięć lat temu stanowiły tylko połowę oferty. W ten sposób pomimo zwyżek stawek, średnia cena ofertowa na rynku została utrzymana.
Poza tym, wyraźnie zarysowuje się trend do budowania mieszkań o małej powierzchni, które są dostępne dla większej liczby odbiorców. Projektowane obecnie kawalerki nie przekraczają 30 mkw., najmniejsze mieszkania dwupokojowe mają coraz częściej zaledwie kilka metrów więcej, a metraż trójek nierzadko nie przekracza 50 mkw.

Projektowanie mieszkań pod inwestorów
Tomasz Sadłocha, członek zarządu Ochnik Development przyznaje, że dostosowanie oferty do możliwości nabywczych klientów to jeden z powodów świetnych wyników sprzedaży w pierwszych miesiącach bieżącego roku. - Sprzedaż podbijają przede wszystkim inwestorzy kupujący mieszkania z przeznaczeniem na wynajem, którzy wybierają lokalizacje centralne i w większości płacą za nieruchomości ze środków własnych. Widać to wyraźnie w naszych inwestycjach, które prowadzimy na warszawskim Muranowie. Zarówno w projekcie Studio Centrum przy Pawiej, jak i Dzielna 64 tacy klienci stanowią najliczniejszą grupę nabywców - zaznacza Tomasz Sadłocha.

- Studio Centrum oferuje typowy produkt inwestycyjny. W budynku o podwyższonym standardzie zaprojektowaliśmy mikro-apartamenty o powierzchni od 14 do 41 mkw., które można kupić w cenie od 180 tys. zł. Recepcja, automatyczna pralnia i pasaż handlowo-usługowy, który powstanie obok będą praktycznymi udogodnieniami dla mieszkańców – wymienia przedstawiciel Ochnik Development.

Sprzyjają niskie stopy procentowe
Deweloperzy przyznają, że ogromny popyt na mieszkania to efekt dobrej koniunktury gospodarczej, sprzyjającej bogaceniu się Polaków. Sprzedaż mieszkań potęgują niezwykle niskie oprocentowanie kredytów, a także lokat bankowych, z których wycofywane są środki. Pieniądze trafiają na rynek nieruchomości, o czym świadczą raporty mówiące o 60 proc. zakupów gotówkowych.

Dobre wyniki sprzedaży mieszkań w pierwszych miesiącach tego roku to także skutek odblokowania dopłat w programie Mieszkanie dla młodych. Od stycznia br. można było znów składać wnioski na dofinansowanie zakupu mieszkania z uruchomionej, kolejnej puli środków przeznaczonych na subwencje. W Warszawie z rządowych dopłat korzysta około 20 proc. kupujących nieruchomości. Kształtującą się grupą nabywców są także imigranci, przyjeżdżający do nas w celach zarobkowych, przede wszystkim obywatele Ukrainy, których w Polsce pracuje już ponad milion.

Duże zainteresowanie zakupem mieszkań dopinguje firmy deweloperskie do działania. Deweloperzy rozpoczynają coraz więcej inwestycji i poszukują gruntów pod nowe osiedla.
Dane GUS mówią, że w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2017 roku firmy uzyskały prawie o 55 proc. więcej pozwoleń na budowę niż przed rokiem i rozpoczęły w całej Polsce realizację większej liczby mieszkań o ponad 40 proc.


Autor: Ochnik Development
Autor dompress 04:04 10/05/17 | Komentarze (0)
Jak kształtują się ceny nowych mieszkań dwu i trzypokojowych o najmniejszych powierzchniach? O ile wyższe są stawki za metr w przypadku takich lokali w porównaniu z cenami podobnych mieszkań o większych metrażach? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl.

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Cena metra kwadratowego mieszkania zależy od kilku czynników, w tym jego powierzchni. Z reguły, im mniejszy lokal, bardziej kompaktowy, tym cena za metr kwadratowy wyższa. Różnice w cenie za mkw. pomiędzy małą dwóją czy trójką, a większym lokalem o takiej samej liczbie pomieszczeń zależą od inwestycji i mogą się wahać średnio od 5 proc. do nawet 14 proc. Wyższa cena za mkw. nie oznacza, że mniejsze mieszkanie jest droższe, wręcz przeciwnie. Mniejszy metraż to niższa cena całkowita, przy jednoczesnym zachowaniu atrakcyjności funkcjonalnej poszczególnych pomieszczeń. Często takie lokale zyskują na optymalnym wykorzystaniu metrażu i przestrzeni np. mniejszym korytarzu.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Duże mieszkania mają z reguły zauważalnie niższą cenę za mkw. niż mniejsze lokale. Zdarzają się jednak wyjątki od tej zasady gdy mieszkanie jest szczególnie atrakcyjnie usytuowane, czy ma taras na dachu lub duży ogródek. We wszystkich przypadkach ceny zmieniają się proporcjonalnie i są dostosowane do warunków rynkowych.
Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

Metr kwadratowy w mieszkaniach dwu i trzypokojowych jest droższy o około 10 proc., jeśli porównamy ze sobą najmniejsze i największe lokale pod względem powierzchni.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.

Cena metra kwadratowego małych mieszkań jest nieco wyższa od ceny mieszkań o podobnym układzie w większym metrażu w ramach tej samej inwestycji. Wynika to z faktu, że koszty doprowadzenia instalacji są względnie stałe. Nie są to jednak znaczące różnice. Metraż jest jednym z wielu elementów wpływających na cenę mieszkania. O wartości rynkowej lokalu decyduje również położenie względem stron świata, układ i widok z okien.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

W ofercie inwestycji Apartamenty Krasińskiego II w Warszawie znajdują się m.in. lokale dwupokojowe od 33 do 50 mkw. oraz trzypokojowe od 48 do 70 mkw. Cena metra kwadratowego w mieszkaniach o tej samej liczbie pokoi może różnić się od 2 do 5 proc.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Wpływ na cenę mieszkań ma przede wszystkim lokalizacja. Znaczenie ma również powierzchnia, liczba pomieszczeń, ich rozkład, a także wielkość balkonu, czy widok z okna. Statystycznie w tej samej lokalizacji najwyższe ceny za mkw. mają lokale, które cieszą się największym zainteresowaniem kupujących. Najczęściej są to mieszkania o niewielkim metrażu. Jednak to spore uproszczenie, ponieważ projektowane na ostatnich piętrach duże lokale z tarasami i atrakcyjnym widokiem na centrum lub zieleń mają często nawet wyższą cenę niż popularne mieszkania dwupokojowe.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
Mieszkania tzw. kompaktowe zawsze były droższe za mkw. od mieszkań o tej samej liczbie pokoi, ale większym metrażu. To jednak tylko jeden z parametrów wpływających na cenę ofertową. Mamy w sprzedaży lokale dwu i trzypokojowe o większej powierzchni, które są wyjątkowo atrakcyjne ze względu na położenie, widok, czy sam układ i wówczas ich cena jest porównywalna z ceną mniejszych mieszkań.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Z reguły metr kwadratowy najmniejszych mieszkań dwu i trzypokojowych w naszych inwestycjach jest droższy niż w lokalach z analogiczną liczbą pokoi o większych powierzchniach. Konkretne różnice zależą jednak od wielu czynników m.in. rozkładu mieszkań, stron świata, wielkości balkonu, itp.
Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży w Lokum Deweloper
Wartość mieszkania to nie tylko jego metraż, ale również kondygnacja, na której jest ono położone, wielkość balkonu, ogródka, czy ergonomia przestrzeni. Koszt nieruchomości uzależniony jest także od usytuowania mieszkania względem stron świata. Jakość i standard wykonania oraz zagospodarowanie części wspólnych również mają wpływ na ceny nieruchomości.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Jeśli chodzi o ceny poszczególnych lokali w naszych inwestycjach, do wyceny podchodzimy znacznie bardziej kompleksowo i wielkość lokalu wcale nie jest tu czynnikiem najważniejszym. Wyceniając mieszkanie bierzemy pod uwagę bardzo wiele zmiennych wpływających na atrakcyjność danego lokalu i nie raz zdarzało się, że po przeliczeniu na wartość pojedynczego metra kwadratowego największe mieszkanie w danej inwestycji należało również do najdroższych.
Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży Red Real Estate Development

Metr kwadratowy w mniejszych mieszkaniach zawsze jest droższy niż w większych. Na cenę składową lokalu wpływa nie tylko ilość pokoi, ale również ciąg komunikacyjny, czyli tzw. holl. Poza tym, w mieszkaniach o większych metrażach bywają również dwie łazienki. Trudno jest podać różnicę w cenie za 1 mkw., ponieważ poza wielkością w metrażu dochodzi także usytuowanie mieszkania w budynku. Cena uzależniona jest od piętra, na którym znajduje się lokal.

Ewelina Krosta, reprezentująca WAN S.A.

Każde mieszkanie w naszych inwestycjach jest indywidualnie wyceniane. Na cenę składają się m.in. usytuowanie, rozkład, nasłonecznienie, widok na zieleń. Metraż również wpływa na koszt, ale dotyczy to raczej dużo większych mieszkań. Tańsze będzie trzypokojowe mieszkanie o powierzchni 90 mkw. od mieszkania trzypokojowego o powierzchni 50 mkw.

Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
Wielkość mieszkania ma wpływ na cenę. Mieszkania o mniejszych metrażach są szacunkowo droższe o około 5 proc. od większych lokali.

Opracowanie:
Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl
Autor dompress 01:03 08/05/17 | Komentarze (0)
Online: 0 Login i 81 Goście